Monday 22 September 2014

Queensryche - Operation : Livecrime (1991)

Crime of the century..




Nak dapatkan boxsetnya memang takda harapan la..ini pun memang nasib terjumpa kat Amcorp pada hari sabtu lepas.di sebabkan dvd nya pun memang susah nak jumpa kat sini,dapat yang versi cd ni pun kira ok lah..antara album live tahun 1991 yang dah lama aku idamkan..



Setlistnya pun memang sama dengan album Operation : Mindcrime rilisan tahun 1988.berbanding dengan album Mindcrime At The Moore,aku lagi suka versi yang ini,muziknya heavy dan tight.yela,lagi pun masa ni diorang semua muda lagi ya tak?kalau sesapa pernah tengok versi Livecrime ni kat Youtube mesti tau.permulaan lagu  dengan tayangan drama animasi yang nurse tu cakap "sweet dreams..you bastard" sampai la pada lagu "Suite Sister Mary" yang Pamela Moore keluar pakai baju putih tu.time ni diorang duet suara kedua2nya memang powerful.








Cerita pasal album ni pun pernah aku buat sebelum ni,tapi kalau nak detail pasal cerita  konsep album Operation Mindcrime boleh jenguk kat blog abang Deaf kita Kat Sini.

Walaupun dah lebih 26 tahun Operation :Mindcrime di hasilkan,cd ini lah antara cd yang aku dengar tanpa skip keseluruhan lagu nya.sekarang ni pulak layan versi Livecrime,memang sedap sound live era tahun 91 ni..
Untuk mereka yang nak tau apa itu progresif rock dan 'concept album' (cerita dalam lagu seperti menonton filem)album ini adalah pilihan yang tepat untuk di dengar.


8 comments:

  1. Replies
    1. Kalo nak belajar dengar progresif rock album ni paling best bro..

      Delete
  2. yang ni aku takder...tapi yang belakang tu...crusader...tengah dalam draf....sempena 30 tahun...kasi tampal versi vinyl macam mana...

    ReplyDelete
  3. suuuupperrbbb

    wooo apa tu Crusader LP ke? haha. Crusader Crusader.. la la la la la..... hehehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tejumpa skali tu yg terus ambik..rm 45 je..seller tu mmg taktau erti nilai rock sebenar..heheheh

      Delete
  4. Replies
    1. Yep..bro rajin2 la update blog tu jgn la malas2..heheh

      Delete