Thursday 11 September 2014

Metallica Vinyl Reissues

Agaknya memang dah jadi trend bagi tahun 2014 ni semua band2 terkenal dunia meriliskan semula album2 klasik mereka dalam bentuk vinyl (piring hitam).kesemua album2 klasik Led Zeppelin,Kiss,(kesemua rilisan semula ini harganya memang murah,ada yang tak sampai rm 100 dan ada yang rm100++ sikit)Motorhead juga Guns n Roses (aku baru dapat vinyl Appetite For Destruction dan Use Your Illusion II)dan juga Iron Maiden akan meriliskan semula album2 klasik 80an 180g Black Vinyl dari acuan asal master tape analog Maiden.Deaf Angel pernah cerita pasal vinyl tu kat sini :
http://deaf-angel.blogspot.com/2014/08/black-heavyweight-180g-vinyl-at-last.html

Dan Metallica juga tak terkecuali,setelah menubuhkan Blackened Recordings pada tahun 2012,kesemua hakcipta lagu,produksi dan segala macam yang berkaitan dengan Metallica telah di miliki sepenuhnya oleh Blackened Recordings ini,dan sekaligus telah mengakhiri kerjasama dengan Warner Music sejak tahun 1994 dulu.pada tahun ini juga Metallica telah mengumumkan rilisan semula kesemua album2 Metallica dari album Kill Em' All hingga ke Death Magnetic dalam bentuk piring hitam.


Pada tahun 2008 dulu,pihak Warner Music pernah meriliskan edisi 45rpm vinyl Metallica,dan juga rilisan biasa 33rpm album2 terawal Metallica,tetapi ramai peminat vinyl komplen yang rilisan dari Warner Music ni sound agak terlalu tenggelam,berbanding dengan rilisan dari Elektra/Megaforce/Music For Nations/Vertigo (di katakan kesemua rilisan dari keempat2 record label tersebut soundnya sedap)aku teringin juga nak memiliki versi Elektra atau pun Vertigo,tetapi harga yang di tawarkan (di Mudah.my)memang tak masuk akal.terpaksa la aku membatalkan niat aku tu..

Rilisan semula Vinyl Metallica di bawah label Blackened Recordings :

August 25th 2014 releases:
“Master Of Puppets“
“Metallica” (self-titled ‘black album’) (2xLP)
“Load” (2xLP)
“Reload” (2xLP)
“St. Anger“
“S&M” (3xLP)
“Garage, Inc.” (3xLP)

September 16th 2014 releases:
“Kill ‘Em All”
“Ride The Lightning“
“…And Justice For All” (2xLP)
“Death Magnetic” (2xLP)

Load,Reload,St.Anger dan S&M tu aku rasa takyah la..cuma yang aku nak Black Album,dan Kill Em'All je lah..kalau nak di ikutkan yang sebenarnya aku cuma nak kumpul the first four album tu je,pasal era tu memang betul2 era Thrash Metal Metallica.(Kill,Ride,Master,Justice)

Dan harap2nya kesemua vinyl Metallica di bawah label Blackened Recordings ni soundnya tak macam rilisan Warner Music.eh,lupa nak tampal gambar jap..



Baru sampai petang tadi dari JB (Embrace Records) Master Of Puppets under label Blackened Recordings..belum sempat nak putar lagi,pasal harini kerja sampai malam..nanti aku cerita macam mana sound dia..heheh

Cerita pasal vinyl Metallica Blackened Recordings boleh baca kat sini :
http://koshermetal.wordpress.com/2014/07/25/everything-you-need-to-know-about-metallicas-blackened-recordings-vinyl-reissues/

5 comments:

  1. ooo... itulah tujuan intro entri yg berapi2 tu

    ReplyDelete
  2. semakin masa berlalu, semakin tu la makin hari aku rasa DOT DOT DOT ajfa sangat thorbaik haha.

    ReplyDelete
  3. ini semua giler...mana aku nak cari sen oiii.............

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hahaha.."baru kau kenal penanganku..hahaha" - wings lipas kudung

      Delete