Thursday 14 August 2014

Max Cavalera - My Bloody Roots



Buku yang sedang di baca..makin lama makin best pulak kisah Max ni..

Ok,Max ni masa zaman bebudak lagi dah memang kamceng dengan Igor yang merupakan antara paling ngam dengan beliau sehinggalah tertubuhnya Sepultura.keluarga Max pada mulanya memang dalam kategori orang berada la.ayah beliau orang Italy yang bekeja di kedutaan Italy di Brazil,mak Max pula ialah seorang model yang boleh di katakan terkenal jugak la di Brazil pada era 60an dan 70an dulu.sehingga lah pada suatu ketika,bapak Max ni meninggal dunia,yang menyebabkan keluarga Max ni jadi kucar kacir,selepas kematian bapaknya,keluarga Max mula jatuh muflis yang menyebabkan mereka terpaksa berpindah di pinggir bandar Rio di Brazil dan tinggal bersama nenek Max,yang menyebabkan Max dan Igor menjadi kanak2 yang degil dan liar.sehinggakan 5 kali Max dan Igor pindah sekolah dan 5 kali jugak la diorang berdua ni kena buang sekolah.sehingga mak diorang cakap "ok kalau korang taknak sekolah,buat benda yang berfaedah jangan buat benda yang tak elok" mak Max sendiri pun dah fed up dengan perangai mereka berdua..heheh..
Max dan Igor kemudiannya bekerja di kilang fabrik kepunyaan nenek beliau.sehinggalah mereka berkenalan dengan seorang mat rock yang tinggal berdekatan mereka.mamat ni la yang ajar Max dengar muzik heavy metal iaitu Black Sabbath,ironinya,bila Max selongkar balik koleksi piring hitam kepunyaan ayahnya terjumpa lp Black Sabbath,tapi Max pelik kenapa tak pernah dengar ayahnya pasang lp tu?yang dia tau ayahnya memang peminat muzik classical.

Sepultura di tubuhkan selepas Max dah mula suka dengar album2 heavy metal seperti Motorhead,Iron Maiden,AcDc,dan yang menyebabkan beliau nak sangat ada band sendiri lepas dia dengar album Metallica 'Ride The Lightning',Sepultura pada awal penubuhannya Max hanya jadi pemain gitar je,bukan menyanyi.tapi bila penyanyi untuk Sepultura tu tarik diri,Igor yang cadangkan kat Max supaya Max je yang jadi penyanyi dan main gitar sekali.demo pertama Sepultura di rakamkan ketika Max belum lagi fasih berbahasa inggeris.dia hanya belajar bahasa inggeris melalui lirik dari album2 Iron Maiden dan Motorhead.cerita beliau bersama di awal penubuhan Sepultura dan cerita pasal bullet belt tiruan yang menggunakan bateri AA tu aku rasa ramai yang dah tau.ketika Max berkenalan dengan Gloria dan akhirnya berkahwin dan Gloria jadi manager Sepultura,sewaktu nama Sepultura berada di puncak,episod malang dalam hidup Max terjadi sekali lagi...
Bersambung... :p

p/s : Paulo Jr (pemain bass Sepultura)sebenarnya tak pernah sekali pun merakamkan track bass untuk album2 Sepultura sehingga ke album Chaos A.D. Max cakap Paulo ni malas belajar dan tak mau meningkatkan teknik pemainan bass beliau.

9 comments:

  1. Replies
    1. bro kamu punya blog ralat lah.. buka tapi tulisan lain.. baik cek balik

      Delete
  2. siapa yang main bass selama ni??

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kalo Untuk rakaman Andreas yg main bass kadang max..Paulo hanya ikut guide bass bila album dah siap

      Delete
  3. wahhhh...best kene carik buku nih.Aku memang minat sepultura up to album Arise.... lpas tu..errmmm... ntah lah.. hahahahaha

    ReplyDelete
  4. wish list yang belum tertunai....

    ReplyDelete
  5. Sepultura ni aku dulu ada satu kawan, obsessed giler ngan ni band sebelum zaman Arise lagik.
    Pada aku Sepultura live video dorang yang live in Donington 1994 kot? tu la yang aku rasa paling hebat, terutama time orgasmatron.

    ReplyDelete
  6. terbaik la.. lagi bro lagi aku suka baca tau.. dpt lah gak tambah ilmu.. nk baca buku inglish tetebal ni memang tak fhm langsung..

    ReplyDelete
  7. lp Black Sabbath? hehehe

    btw, bloody great post bro..!! sambung!

    ReplyDelete