Thursday 23 October 2014

Nativity In Black - A Tribute To Black Sabbath (1994)



Sebenarnya ada 3 bahagian untuk album 'Nativity In Black' tribute ni,aku cuma ada yang bahagian pertama je.antara tribute album untuk Black Sabbath yang best la pada aku..








Walaupun ia nya album tribute,tapi barisan band2 yang memainkan kembali lagu2 Black Sabbath sebagai tribute memang hebat2 belaka.ada juga lagu2 yang di cover lebih sedap dari versi asal seperti lagu 'Symptom Of The Universe' dari Sepultura.bunyi drums Igor Cavalera memang sedap dalam lagu ni.bunyi bass drumnya menyentap jantung..heheh..

sama yang macam Max cerita dalam buku 'My Bloody Roots' tu

Ketika membeli album ni dalam versi kaset pada tahun 94 dulu,melalui album ini la baru aku kenal band2 metal yang berlainan genre atau mahzab nya,ada Industrial Metal,Hardcore/Rapmetal,Doom dan pelbagai lagi genre yang aku sendiri taktau nak labelkan apa..heheh..
Dalam album ini la aku kenal White Zombie,Therapy?,Biohazard,Type O Negative dan Corrosion Of Conformity.(penah juga nak try layan band2 ni tapi tak boleh masuk ngan stail muzik diorang)

setlist

Antara lagu yang best dalam ni,.Ozzy Osbourbe & Therapy? -'Iron Man'.walaupun di nyanyikan oleh Ozzy,tapi olahan muzik oleh Therapy? memang sedap.temponya pun rancak sikit dari versi asal.Megadeth -'Paranoid' lagu ni pun lagi heavy dari versi asal..sampaikan abg Mus jerit kat Nick Menza (drummer Megadeth pada ketika itu) "Nick..Nick..Nick!!" pasal dia tak reti nak stop..heheh..



Lagu 'Sabbath Bloody Sabbath' dendangan Bruce Dickinson bersama Godspeed pun best.memang kena la diorang berdua ni beduet.'NIB' dari Ugly Kid Joe,bunyi bass intro dari Cordell Crockett meletup2 (kalau outkan volume speaker kompem speaker pecah)heheh..dan yang lain2 tu aku dengar sekali lalu je..pasal ada yang di gubah muziknya yang tak berapa nak masuk kat telinga aku contohnya lagu 'Supernaut'.
Overall album ni tetap best.sesiapa yang suka Black Sabbath era Ozzy,memang patut kena dengar album ni.

Untuk ulasan panjang lebar pasal album ini boleh jenguk kat abang Berteromber kita KAT SINI

6 comments:

  1. Ni zaman dah mula beli cd, tu jam aku bodoh sombong, nak beli mesti amerika press, nak beli mesti kat tower rekod ke, hmv ke...
    Hah mampos takde cathedral solitude.
    Sekarang nak beli cd, research habis2an, harga, content, packaging....

    Apa pun yo xyruszone biohazard from brooklyn yo, aku suka yang ko sebut2 tu la, NIB pun sedap... ok la sedap la cd ni... walau dah kat mana ntah aku punye...

    ReplyDelete
  2. aku rasa bab paling lawak dlm album ni, ozzy cover lagu black sabbath... apakehe? hahaha

    ReplyDelete
  3. suka dengar lagu2 tribute ni, album ni aku belum ada lagi, huhu

    ReplyDelete