Tuesday 15 July 2014

Zam Zam And The Twilites

Rekod 7 inci sama macam bro PC kOKak punya Ida & The Zaraks tu..


Rekod atau EP 7 inci ni hanya mengandungi empat lagu jer..ianya di terbitkan masa aku belum lahir lagi.siap ada tarikh di beli kat cover tu,di catatkan pada tahun 1967.mesti awek yang beli ni dulu kan?(atau sekarang dah jadi makcik)heheh..

muka muka hensem abang2 60an

Aku beli rekod ni pasal ternampakkan lagu 'Bibir Mesra Jiwa Parah' tu.lagu yang di cipta oleh Salamah Basiron,seorang penyanyi dan komposer wanita yang agak popular di era 60an.banyak lagu ciptaan beliau yang popular seperti 'Oh Fatimah','Siti Haidah' dan 'Di Tepi Pantai' (yang XPDC pernah cover tu)
Lagu 'Bibir Mesra Jiwa Parah' ini juga telah banyak kali di cover,pada era 60-70an ianya telah di nyanyikan kembali oleh Jefridin,A.Ramlie dan M.Sharif & The Zurah II.

lirik.masih menggunakan ayat dan huruf lama

rekod 7 inci.cantik dan comel je..di bandingkan dengan lp KD tu.

Pada pendengran telinga aku,album ini boleh di kategorikan sebagai 'garage pop'.memang ada elemen pop yeh yeh.tapi stail muziknya agak berbeza dengan kugiran M.Sharif & The Zurah II.muziknya lebih straight forward.bunyi gitarnya enak,dan bassnya meletup2!

Side 1.Bibir Mesra Jiwa Parah dan Sinandong Teruna Merantau


Side 2.Hampa dan Dewi Pujaan

Apa pun ini kira khazanah yang paling berharga la penah aku dapat.rugi kalau di biar macam tu je kan..baik aku ambik..heheh..kalau takda yang lama,takkan wujud yang baru macam sekarang ni,muzik metal pun dah banyak mahzab..heheh..
Untuk info lain pasal Zam Zam ni boleh tengok kat sini :
http://utusan.com.my/utusan/info.asp?y=2007&dt=0912&pub=Utusan_Malaysia&sec=Hiburan&pg=hi_03.htm



5 comments:

  1. Cehhhhh... sejak dah jadi pengumpul dan pendengar vinyl.. hahaha

    ReplyDelete
  2. baru nak cakap benda sama deaf.....hahahah

    ReplyDelete
  3. tu la pasal...sejak2 beli TT baru ni...menganas sentiasa...hahaha....

    Ni band dulu bapak aku suka....tapi aku kalau sebut zam zam teringat restoran zam zam kat jb dulu...tutup dah...dah tak lupa murtabak kat restoran zam zam arab street spore tu...heheh...

    ReplyDelete
  4. tengok lah nanti aku ada tt baru aku rancak mencari piring2 ni wahaha

    ReplyDelete