Friday 3 April 2015

Laksamana Cheng Ho : Pemimpin Armada Lautan Barat



Buku yang beli masa pesta buku 2012 yang lalu..baru semalam abis baca..heheh..ok,untuk gambar pasal sejarah Laksamana Cheng Ho ni,kat blog abang Deaf kita pernah cerita ni siap dengan gambar sekali boleh jenguk kat sini :
http://deaf-angel.blogspot.com/2013/01/laksamana-cheng-ho-admiral-zheng-he-not.html

1 Mac 2002,
Gavin Menzies ahli sejarah amatur dan bekas pegawai tentera laut inggeris berucap dalam satu majlis anjuran persatuan The Royal Geographical Society di London.selama 15 tahun beliau mengkaji tentang pelayaran armada Dinasti Ming yang di pimpin oleh Laksamana Cheng Ho.antara kandungan ucapan beliau yang paling menggemparkan dunia adalah,armada China lah yang menemui Amerika 70 tahun lebih awal daripada Christopher Columbus.

Sebenarnya ada juga 2-3 jenis buku berkenaan dengan kisah Laksamana Cheng Ho ni.tapi buku hasil tulisan Imran Yusuf tentang sejarah Cheng Ho sejak beliau kecil lagi agak menarik untuk di baca,cara penceritaannya ialah seperti kita menonton filem yang berdasarkan kisah benar.pada yang tak tahu,Laksamana Cheng Ho adalah seorang muslim yang pertama mengelilingi dunia.kehebatan beliau (dan memang lebih hebat yang sebenarnya) setanding dengan nama2 lelaki yang (kononnya) pernah mengelilingi dunia seperti Marco Polo dan Christoper Columbus (yang belum tentu sahih propa dari barat yang kononnya mereka yang mencipta sejarah mengelilingi dunia)Cheng Ho sejak di lahirkan memang beragama islam.ibu dan ayahnya juga muslim.segalanya bermula apabila kubu terakhir Dinasti Yuan di wilayah Yunnan telah di serang oleh tentera dari Dinasti Ming,Cheng Ho yang pada ketika itu masih lagi kanak2,telah di jadikan pembantu kepada putera raja Dinasti Ming.

Kisah pelayaran beliau juga menarik,beliau pernah bertemu dengan Parameswara ketika singgah di Melaka,yang mana hubungan diplomatik antara Melaka dan China terjalin,hubungan diplomatik dengan Sumatera,Tanah Jawa dan Pasai.dan juga melakukan pelayaran sehingga ke tanah Arab.

Antara buku bacaan sejarah yang agak santai dan mudah di fahami dengan gaya bahasa yang sesuai pada zaman ini,(tiada bahasa sastera sepenuhnya dalam buku ini)sesuai untuk mereka kat luar sana yang ingin mengetahui sejarah Laksamana Cheng Ho ini.

5 comments:

  1. nanti aku cuba beli buku2 tebal ni.

    ReplyDelete
  2. Yes, its amazing dia punya scale kapal dia tu. OK ada zirafah aku masih ok lagi, kalau ada tempat pertanian tu aku give up dah hahaha....
    Ni kira macam zaman dulu, kapal dia kira Aircraft Carrier gitu la ye.

    ReplyDelete
  3. sebut Cheng Ho ni teringat restoran Amy Search yang dah bungkus tu...

    ReplyDelete
  4. ancient aliens (sambil buat meme giorgio tsoukalos)

    ReplyDelete
  5. sempoi.. siap pernah jumpa Parameswara lagi..

    ReplyDelete