Saturday 22 November 2014

Memori Mixtape

Seperti yang pernah duktur Bentara cerita Kat Sini





Baru2 ni ada jumpa kawan sekolah menengah aku dulu kira aku punya cinta monyet dulu lah..heheh..(actually she's now a single mother with two kids)kami bebual2 tentang masa sekolah dulu2,lagi pun ini kali pertama aku berjumpa dia setelah berpuluh tahun tak jumpa.kali terakhir jumpa beliau selepas exam SRP.dan kebetulan masa tu dia nak pindah sekolah.so untuk menghargai persahabatan yang terjalin tu,aku kasi dia mixtape.aku menggunakan kaset TDK (kalau sesapa masih ingat kaset ni macam gambar kat atas tu.)aku pilih kaset yang berdurasi 60 minit.yang di beli dengan harga rm 4.00 di sebuah pasaraya terkenal kat tempat aku kat Segamat dulu.dan selepas tu pergi ke satu kedai apek ni untuk record lagu yang kita mahu.masa ni memang aku dah suka muzik rock,thrash,heavy semua tu,tapi tau je la kan jiwa remaja,kalau dah di lamun cinta (kononnya) semuanya lupa..kira 'metal outside,garden inside' la kan..heheh

Sebab kaset tu berdurasi 60 minit,memang ngam2 la 10 lagu kan..tapi part yang paling buat aku tersenyum sampai sekarang ni ialah list lagu nya..heheh..lagu2 yang pernah popular di penghujung 80an dan awal 90an.list lagu nya ialah :

1.Tommy Page - A Shoulder To Cry On
2.Roxette - It Must Have Been Love
3.Richard Marx - Right Here Waiting
4.Scorpions - Always Somewhere
5.New Kids On The Block - Tonight
6.Linear - Sending All My Love (pasal lagu ni la aku kena kelentong ngan member aku dia cakap ni band rock baru..hehe)
7.Elton John - Sacrifice
8.Odyssey - Masih Ada (band rock melayu,lagu ni memang syahdu siot..hehe)
9.Sinead o Connor - Nothing Compares To You
10.Poison - Life Goes On (lagu ni dia pernah kasi aku dulu,so aku masuk kan sekali lagu ni dalam mixtape ni)

Memang jiwang gitu kan aku punya setlist masa tu..heheh..for the record,aku sebenarnya pun dah lupa setlist lagu dalam ni,kawan aku tu yang masih ingat,ironinya,beliau masih lagi menyimpan kaset tersebut sehingga sekarang walau pun dah rosak.aku suruh dia snap gambar tu kaset nanti bila dia balik kampung.pasal kaset tu ada tersimpan di rumah pusaka orang tuanya..

Untuk lagu2 yang di atas tu,boleh jenguk kat youtube kalau nak dengar..heheh..
Info pasal pasal TDK boleh tengok kat sini :
http://vintagecassettes.com/tdk/tdk.htm


"Hingga kini..masih ada..lagu kita itu..berkumandang di udara..menyentuhi kalbu..." - Odyssey -Masih Ada

p/s : story la korang punya pengalaman mixtape pulak.

14 comments:

  1. fuyoooo!!.... pernah buat... terkial kial jugak... pernah buat... silent 2 min... kes dubbing habis lagu tak check... heheh

    ReplyDelete
  2. aku dulu rajin rakan lagu intro/outro kartun, anime, j-dorama - robotech, macross, mospeada, kamen rider (ksatria baja hitam), gaban, miss comet, moero attack, dll...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sebut pasal mospeada,aku ada tejumpa vinyl soundtrack dia kat sungei wang.. Tapi harga tak masuk akal..kalo tak dah lama aku beli..

      Delete
    2. ijau, memang terbaik bro punya tape kompilasi tu

      Delete
  3. aku mati2 ingat aku masuk salah blog...
    Amacam dari King Diamond boleh jadi Tommy Page? Ko tahu tak lagu Tommy Page dia punye meleleh macam mana? At least Linear tu masih ok, ada hip hop sikit.... HAHAHAHA... Aku gelak besar ko tahu!!
    Apa pun, I wish you all the best in life always.. ngan tujukan lagu Bon Jovi "Its My Life" hayati liriks hehe.

    OK, yang Search 10 tahun tu aku beli cd tu kat Singapore, tapi aku speku memang CD dari pasaran Indon pasal ada kertas Indon tu, ntah cammana boleh jual kat Singapore. Aku dah lupa lak pressing Indon or Malaysia...

    Kembara aku kerja ah...kena ambik leave satu hari.

    Serious la beb, ko tahu kat youtube tu ada lawan2 rap tu? Miley Cyrus lawan Joan Of Arc tu semua kan?
    Mesti lawak besar kalau King Diamond lawan rap ngan Tommy Page..

    OK kejap aku nak masuk youtube dengar shoulder to cry on....

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hahaha..tq bang deap. Bon jovi its my life ok la tu..aku pun baru bukak youtube tgk Tommy page nyanyi shoulder to cry on live kat indon tahun lepas..suara dia maintain sama je mcm dulu

      Delete
  4. Ok..dah hidup zaman tu...aku pun ada buat...haha...tapi aku punya seleksi memang mostly lagu rock...slow rock la...paling pop pun mungkin roxette & bryan adams...just nak tunjuk kat awek2 tu aku memang mat rock...suka tak suka kena terima...heheh...

    ReplyDelete
    Replies
    1. betul tu..'suka tak suka kena terima' hahaha

      Delete
    2. Takut kena gelar mat diskang la tu..heheh

      Delete
  5. serius best cerita ni bro..thanks for sharing huhu..benar sungguh cinta ialah fitrah manusia huhu..ada satu rahsia hebatnya cinta bro baru tahu yg ehem tu masih ingat dan simpan tape tu siap tracklist huhu.. kira bro power la haha..

    aku takde la sampai pergi kedai buat mixtape ni, dulu aku selalu rekod dekat radio je..rekod lagu2 best dari rancangan radio the alternative rock show ingat lagi tak? haha

    aku ada banyak kaset tdk sama cam gambar tu.. ada kaset dubbing pakai tape tdk ni album Babylon yg ada Metalfire tu.. sound terbaik tape ni.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kannn..kalo Untuk dubbing kaset brand TDK ni la yg terbaik

      Delete
  6. DASYAT ni entri...
    kaset ni ada aku beli hari tu rm2 satu, simpan buat kenangan..

    ReplyDelete