Monday 10 November 2014

Din Daa Daa

George Kranz is a German dance music singer and percussionist. He is best known for his song "Trommeltanz", otherwise known as "Din Daa Daa". The song hit No. 1 on the Hot Dance Music/Club Play chart in 1984 and then returned to the chart in a new version in 1991, peaking at No. 8. "Din Daa Daa" (sometimes spelled "Din Da Da") is considered a classic dance music track and has been remixed, sampled and bootlegged many times, including in 1987's seminal "Pump Up the Volume" by MARRS, 1998's Praise Joint Remix by Kirk Franklin, 2005's "Shake" by the Ying Yang Twins, "Turn Around" by Flo Rida and an Xbox 360 commercial. - Wikipedia

Teringat masa kecik2 dulu,masa belum kenal 'Powerslave' dan 'Somewhere In Time' yang aku tau masa tu cuma Duran Duran,Dato Shake dan Sudirman.tapi yang buat aku ingat balik ialah ketika aku tengah ronda2 kat Jusco semalam boleh terdengar pulak lagu ni..balik rumah bukak Youtube cari dengan keyword 'Din Daa Daa' tu je baru lah aku tau siapa sebenarnya pencipta di sebalik lagu yang pelik ni..
Walaupun lagu agak pelik tetapi popularitinya memang melonjak pada era 80an dulu.yang masih aku ingat lagu dan video klip pelik ini selalu bersiaran di 'Playback 84' yang pernah tayang kat tv Malaysia.masa tu tv kat rumah baru je beli yang ada warna punya..sebelumnya tv takda warna..(tv hitam putih orang dulu2 panggil)

Sesiapa yang pernah membesar sezaman dengan aku,(yang dulu ingat kumpulan Wham dan lagu 'Careless Whisper' tu lagu paling rock nak mampos bak kata abang Deaf..heheh)mesti ingat akan lagu dan video klip pelik ni..


3 comments:

  1. 'Careless Whisper' sedap ooo...memang rock nak mampos lagu tu....heheh...

    ReplyDelete
  2. Germans have huge big names in electro music tau in the 80s, Camourflage, Alphaville pun jerman jugak...
    Aku nak sambqr boxset baru depeche mode live in berlin...tunggu giliran haha

    ReplyDelete
  3. http://youtu.be/lJzFQ5WHYnU

    Din Daa Daa 2014.. Awesome teenagers Jepon ni..

    ReplyDelete