Thursday 21 November 2013

Buku Seram Paling Legend


Bercakap Dengan Jin Jilid 1
Sebelum ni aku pernah cerita pasal Tamar Jalis Kat Sini.tengah hari tadi saja masuk kedai buku MPH kat Jusco Wangsa Maju untuk menghilangkan kebosanan,aku saja pusing2 dalam MPH tu dan ternampak pulak buku ni.memandangkan ia adalah jilid pertama (siri pertama SBDJ yang di buku kan) tanpa fikir panjang aku terus beli..

Buku seram yang paling popular pada era 80an dulu,walaupun dah lama,tapi aku masih ingat lagi kisah dalam siri pertama ini.apa yang menarik,siri SBDJ yang pada awalnya hanya di siarkan dalam majalah Variasari,salah sebuah majalah yang agak popular pada era 80an dulu.majalah Variasari ni bagus,ada satu page tu yang memberikan banyak petua2 yang berguna.siri SBDJ ni telah di siarkan dalam majalah Variasari bermula pada tahun 1983 dan siri ini bertahan selama 23 tahun lamanya!

antara kandungan cerita dalam buku ini
Sebanyak 284 siri yang sebenarnya dan pernah di buku kan dalam 16 jilid dan kini di cetak kembali atas permintaan peminat Tamar Jalis sendiri.menurut penerbit buku ini,SBDJ turut mendapat perhatian dari pembaca bukan Melayu dan pernah di alihbahasa dalam bahasa inggeris dan china.pada sesiapa yang membesar pada era 80an pasti tau dan ingat akan kewujudan buku ini dan Tamar Jalis sendiri.
Tamar Jalis begitu bijak memainkan gaya bahasa dan penceritaan yang unik,beliau membawa kita berimaginasi dengan dunia seram,dapat mengikat emosi kita dengan dialog2 yang menarik terasa macam 'real' seperti menonton filem seram.
Apa lagi yang nak di ceritakan lagi pasal buku ni.sememangnya Tamar Jalis memang layak duduk sama level dengan Stephen King,penulis novel seram terkenal Amerika tu.karya sastera mistik Tamar Jalis memang dah boleh di angkat menjadi lagenda seram paling terbaik di Malaysia.

Pada anda yang meminati novel seram tapi tak pernah membaca karya Tamar Jalis ni,memang patut baca dan pastikan waktu nak baca tu di malam hari,baru ada 'feel' dan boleh mengukur sejauh mana tahap keseraman anda..adakah tidur dengan tak off lampu bilik?heheh..

5 comments:

  1. aku pun dah beli jilid1 ni bulan lepas...tak sempat baca lagi...tapi dah gatal beli jilid 2 dan 3...iskh...

    ReplyDelete
  2. word by word reproduction eh? kalau yes aku pun nak beli...

    Legend series ni zaman dulu2 tu

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ha'ah bro..jilid pertama paling best baca,last sekali ada di tunjukkan gambar2 tempat yang di ceritakan

      Delete
  3. Betul bro,SBDJ karya tamar jalis ni mmg legend, sapa yg membesar pd tahun 80_an comfirm akan jadi fans pd buku SBDJ ni dan aku salah sorang darinya, thanks bro sebab mengimbau kenangan silam..

    ReplyDelete