Tuesday 18 September 2012

Dzul Rabul Jalil - Rasuk

Sekitar tahun 2007 dulu,sewaktu aku menetap di Rawang,Selangor ada seorang rakan sekerja aku telah menghadiahkan aku sebuah cd yang unik.sayangnya cd tu hilang sewaktu aku nak berpindah balik ke JB masa tu.walaupun jiwa aku kental dengan muzik heavy metal,ternyata lagu2 dari cd tersebut amat menyentuh perasaan..bila dengar je lagu2 dalam cd tersebut sewaktu stress,terasa tenang je minda aku.cd yang aku maksudkan ialah ni..
Tapi anda janganlah salah faham,Rasuk tu hanyalah tajuk album.sebab tu aku cakap cd ni unik.pada mulanya aku dapat cd ni pun aku rasa pelik,kena Rasuk?adakah bila mendengar lagu ni aku akan di Rasuk?jawapan nya tidak,lagu2 dalam cd ni hanyalah instrumental(tidak ada vokal)album ni berkonsepkan 'World music' sesuatu yang unik.alatan muzik yang di gunakan dalam ni adalah semua alatan muzik tradisional seperti rebana,gendang,seruling.ada juga di masukkan elemen2 dari jawa dan sunda.
Penerbit,penggubah lagu dan susunan muzik ni semua di buat oleh Dzul Rabull Jalil ni.siapakah beliau?beliau adalah seorang melayu warga Singapura yang telah memperjuangkan irama etnik ni sejak sekian lama.selain mahir bermain alatan muzik tradisional.beliau juga merupakan komposer,guru muzik,konduktor muzik,studio sessionist,dan juga guru vokal.selain dari album Rasuk ni,beliau juga ada meriliskan beberapa lagi album dengan konsep yang sama.antaranya seperti 'Karma' 'Ghaib' 'Mahaguru' dan 'Sakti'.
Ada 8 trek lagu kesemuanya dalam cd ni.
1.Intan
2.Enchanment
3.Joy
4.Rasuk
5.Mystic
6.Ecstasy
7.Fiesta
8.Journey To Ihsan

Walaupun beliau kurang di kenali di arus muzik perdana,tapi semangat beliau menghasilkan lagu tanpa jemu harus di contohi.kepada anda yang ingin mengenali Dzul Rabull Jalil ni,boleh like kat Facebook beliau klik sini
Lagu2 dari album ni memang sesuai di mainkan di lobi2 hotel dan tempat mandian wap atau spa tu..memang relaks..mesti ada yang pelik dengan entri aku malam ni kan?pasal bercerita tentang world music pulak..hehe..lagi pun muzik tu kan universal.sesekali kena la dengar yang lain dari yang lain kan?

5 comments:

  1. salam

    aku jalan2 pakai google search, carik like minded music fans macam aku.
    Dan aku jumpa blog ni. I LIKE IT SO MUCH.
    You got great taste haha.
    Aku tak dapat baca semua, aku flip2 random, wow.. I Turn To Stone pun ada jugak.
    Ni memang best in the world lagu ni dari dulu lagik, errmmm ko try dengar Terciptalah Kasih Ku Rusty Blade lak hehe.

    ReplyDelete
  2. tq bro deaf..site bro jugak menarik..betul2 die hard maiden nih..hehe..saya baru je setahun memblog ni.lagu terciptalah kasih ku memang lebih kurang sama jek eh..btw,nice to know u bro.music fans n maiden fans..! hehe..

    ReplyDelete
  3. salam, dimana saya boleh beli atau dapatkan album Rasuk nie skrg? tk

    ReplyDelete
  4. Salam..akak minat jugak lagu² dr Sakti tapi kat YouTube & Spotify tak ada lagi.😔🤔

    ReplyDelete