Friday 18 April 2014

Ikan Pekasam Part 2

Sebelum ni pernah cerita pasal Ikan Pekasam ni..
Sesekali jadi blog masak memasak boleh gitu?heheh..aku ni kalau dapat pekena ikan pekasam tanpa lauk lain pun takpa,ikan pekasam tu je memang dah membuka selera aku..hari ini aku nak tunjuk kan cara2 memasaknya..heheh..macam terer jek..

sebelum


Sebenarnya boleh je kalau nak goreng seekor tanpa di potong.tapi aku suka potong kecik2 sebelum di goreng tu,dia punya feel bila makan tu memang lain macam..



sedang di goreng


Masa goreng pun aku goreng ikan dulu lepas tu baru goreng bawang.dia punya bau sewaktu goreng tu je dah membuatkan tak sabar nak makan.tapi ikan pekasam kali ini agak kureng ramuannya (beras,asam keping,dan sebagainya) tapi masih sedap jugak.

sesudah di goreng


Dah siap pun santapan makan tengah hari aku..heheh..untuk pengetahuan,yang dalam pinggan tu 2 ekor ikan pekasam,aku bedal sorang sampai licin!..heheh..

Sekian siri rancangan masak memasak pada kali ini..jumpa lagi di episod yang akan datang.. :P

8 comments:

  1. bedal sorang?! apa pun, pekasam ni buat air liur meleleh, fevret..

    ReplyDelete
  2. nak power...campur dengan lada kering.... goreng..... harimau duduk sebelah tak perasan woooooo

    ReplyDelete
  3. hahahaha.. sungguh ringkas...

    ReplyDelete
  4. hebat!....aku tau masak air ajer...hahaha...

    ReplyDelete
  5. Ini antara makanan semenanjung malaysia yang aku betul2 rindu....kenangan lama mengusik jiwa....the best!

    ReplyDelete
  6. Hoiiii.....royalti bak sini!!!! Tak moh kasi kaluuuu...pos lagi pekasam kt aku...tak dulikkkk!!!!

    ReplyDelete
  7. beb, ko buatlah satu buku resepi " WOK,COOK AND ROCK with Chef Xyrus".
    Tak pun ko buat second blog cam gitu....

    ReplyDelete