Sunday 20 April 2014

Hari Piring Hitam

 Dah terlajak sehari..sepatutnya hari ini berlangsungnya event besar2an bagi pencinta muzik seluruh dunia.

Record Store Day is an internationally celebrated day observed the third Saturday of April each year. Its purpose is to celebrate the culture of the independently owned record store.The day brings together fans, artists, and thousands of independent record stores across the world.
Unofficial Ambassadors: James Hetfield, Lars Ulrich, Kirk Hammett and Robert Trujillo of Metallica. Metallica officially kicked off Record Store Day 2008 at Rasputin Music in Mountain View on April 19, 2008. They signed autographs for 500 fans, 100 of which were MetClub members. Non Metclub members had to wear red numbered wristbands while the Metclub members wore blue ones. Metallica in conjunction with Rasputin Music gave away free t-shirts sized small to extra-large to all of the fans that got their autographs. There were approximately 10 special Record Store Day releases in the first year, including releases by Death Cab For Cutie, R.E.M., Stephen Malkmus, Vampire Weekend, The Teenagers, Black Kids, and Jason Mraz. Billy Bragg met Record Store Day co-founder Michael Kurtz in an airport and agreed to help kick off Record Store Day in the UK with a special live appearance. Approximately 300 stores launched Record Store Day in the USA, including Waterloo Records, School Kids Records, and Vintage Vinyl. The first organized involvement by UK stores included Piccadilly Records in Manchester, Jumbo Records in Leeds, Resident in Brighton, Sister Ray and Rough Trade in London, Rapture in Witney, Oxfordshire, Spillers in Cardiff and Avalanche Records in Edinburgh and Glasgow.
-Wikipedia (boleh baca Sini )




Event ini bukanlah tertumpu pada peminat piring hitam je,ianya merangkumi semua termasuklah peminat/pengumpul kaset dan cd.(pengumpul cd versi lanun boleh ke?heheh)..sepatutnya kat sini pun kena buat macam ni jugak baru lah meriah.dan sedikit sebanyak boleh memberi kesedaran kepada pencinta muzik dan boleh membendung cd2 lagu yang telah di cetak rompak secara berleluasa sekarang ni.artis2 kat sini pun kena la turun padang jugak,cerita secara detail tentang cetak rompak ni,memang ramai peminat muzik di Malaysia ni,tapi kebanyakkan mereka suka beli cd dengan harga mampu milik.aku faham,mungkin sesetengahnya tak mampu nak beli cd yang ori sebab harganya,tapi dari beli yang versi lanun dah tentu mengkaya kan 'captain jack sparrow' yang untung atas hasil titik peluh orang lain memang tak patut lah.kalau minat seseorang artis atau band dalam negara ni,beli lah yang original.itu pun jikalau anda memang pencinta muzik yang benar2 ikhlas.




Merapu je aku pepagi buta ni..heheh..macam cerita brader Takilala pasal record pertama yang di beli oleh beliau,aku takda la nak cerita sangat,cuma meneruskan legasi dan minat dari arwah ayah aku dulu,sayangnya kebanyakkan rekod tinggalan arwah ayah aku hilang entah ke mana..
Cuma sekarang kalau nak beli LP pun,aku beli yang betul aku minat (lebih ke arah rock/metal je) yang aku terkilan ada antara penjual rekod ni mengambil kesempatan meletakkan harga yang kadang kala tak masuk akal (lain la kalau LP tu baru.mahal pun puas hati sebab baru)
Apa pun,aku rasa sangat bertuah mengenali rakan2 blog yang mempunyai minat yang sama dengan aku,iaitu mengumpul LP/CD/kaset dan juga pencinta muzik,tak kira lah genre apa pun klasik rock,metal,rock kental,rock jiwang,rock leleh,pop rock,world music,black metal,irama melayu asli..Kpop?oo..mintak mahap la yer..sila ketepi.heheh..tiada dalam senarai..hahah..




Semua gambar adalah recycle dari entri yang lepas.malas nak snap gambar baru..heheh..
Website Record Store Day boleh tengok kat Sini dan Sini

Bagaimana cara proses nak buat rekod ni?boleh tengok sini..




6 comments:

  1. tengok gambo camni memang teringin nak berlp...tapi bila tengok dompet....iskh...iskh....

    ReplyDelete
    Replies
    1. Heheh..takpa.collection cd pun dah banyak tu

      Delete
  2. very nice, aku dah lama stop beli lp, mungkin lain kali? aku pun tak tahu...
    aku punye reason ada beberapa
    - aku dengar muzik on the go, masa jalan kaki, dalam bas, dalam train, dalam perjalanan, so aku cuma perlu satu headphone kualiti baik je.
    - budget aku belanja untuk hiburan gini, semua aku switch untuk cuba tengok apa aku anggap belen2 saki baki genre muzik yang akan berkubur selama2 nya, jadi aku nak tengok seberapa banyak band2 legend live sebelum dorang bersara dan takde peganti.
    ni komen aku la, tapi tiba2 besok aku teringin nak sambung balik kumpul LP, maybe? haha.

    ReplyDelete
  3. nice! en vivo tu aku takde beli.

    ReplyDelete
  4. ganaih dok ado koleksi nih! hahah

    ReplyDelete
  5. tahun depan lah aku sambut,sebab aku baru tahu hari rekord sedunia ni haha

    ReplyDelete