Monday 29 August 2016

Wings - Jerangkung Dalam Almari ( 1991 )

Genap 25 tahun usia album ini..




Album ini keluar pada tahun 1991 ketika aku berada di tingkatan 3.rakan sekelas aku pernah pinjam kaset aku (abang aku yang beli..heheh) untuk 'dubbing' menggunakan kaset TDK yang popular pada ketika itu.kalau zaman sekarang salinan menggunakan cakera padat di panggil 'burn' atau 'copy disc'.album ini keluar pada ketika demam thrash melanda Malaysia pada masa yang sama album Metallica 'Black' mula menakluki dunia muzik.dan yang masih di ingati ialah promosi album 'Jerangkung Dalam Almari' dan album Metallica 'Black' dalam majalah URTV satu page album Wings dan satu lagi album Black.






Antara album Wings era analog yang paling di gemari kerana soundnya.ada sedikit pengaruh thrash,glam rock dan sedikit blues.juga menarik tentang album ini ialah di terbitkan oleh sifu M.Nasir dan Wings.lagu2nya banyak ciptaan M.Nasir dan Joe,liriknya oleh penulis lirik lagenda iaitu Bob dan juga Allahyarham Loloq.inlay cd ni Wings cerita pasal musibah yang melanda,pasal kebakaran rumah mereka,Black(pemain drum) yang keluar dari Wings,dan juga kes Joe Wings yang di hadapkan ke mahkamah.(yang ni aku tak ingat kes apa)walau pun begitu,album ni tetap yang terbaik pada aku selepas 'Teori Domino.'

Ok,ni ulasan rojak aku.kalau ada yang silap aku mintak maaf banyak.ni cuma pandangan peribadi.

1.Watari (Wings)
Pembuka lagu untuk album ini,lagu instrumental dengan solo gitar dari Joe.kerja gitar Joe semakin matang selepas album 'Teori Domino' dan Joe juga cuba memberitahu yang skil permainan gitar beliau telah mempunyai identiti yang tersendiri tidak di bayangi oleh gitaris lain yang hebat di Malaysia pada ketika itu.

2.R N'R Lu Punya Suka (M.Nasir/Bob)
Lagu ni ada unsur psychedelic rock sikit.tapi kena dengan liriknya.kombinasi M.Nasir dengan Bob dari era 80an lagi memang menjadi.lagu ni menyindir mat mat rock pada zaman itu (era 90an) tengok pada liriknya 'ramai yang tak reti,konon rock tapi berjiwa seluar koyak main cinta,menangis dengar lagu cinta'heheh..

3.Aku Pun Tahu (M.Nasir/Nasir Jani)
Lagu slow rock/mid tempo.nampaknya Joe betul2 membuktikan kerja gitarnya.lirik dari Nasir Jani yang agak puitis.beliau memang di kenali sebagai insan seni yang artistik kerana lirik2 yang di hasilkan memang menusuk kalbu.lagu ni mengisahkan cinta yang tak kesampaian.biasa la kan rock dulu2 lagu mesti ada jiwang.







4.Gemala Saktiku (M.Nasir/Loloq)
Juga lagu mid tempo/slow rock.gemala menurut kamus dewan ialah batu hikmat yang bercahaya.kira lagu ni macam hikayat 1001 malam la..yang lelaki ni tak sangka boleh terjumpa gemala sakti ni kat perempuan yang selama ni dia abaikan.apa yang best lagu ni ialah bunyi bass Eddie kedengaran satu persatu selain dari kerja gitar Joe yang mendayu2 di bawah vokal Awie.

5.Lipas Kudung (Joe/M.Nasir)
Kalau dah lagu ni ciptaan Joe,dah tentu la heavykan.lagu yang paling heavy dan ada pengaruh thrash dalam album ini dan liriknya oleh M.Nasir.punya la genius M.Nasir ni pasal lipas pun dia boleh buat lirik yang mempunyai maksud yang lain jugak tu kalau tengok betul2 pada liriknya.


6.Dalam Kehadiran Sofiah (M.Nasir/S.Amin Shahab)
Lagu yang ada pengaruh blues/southern rock.kerja gitar akustik yang menarik dari Joe dan juga bunyi bass Eddie yang lemak berkrim.liriknya juga dari penulis lirik legend S.Amin Shahab.

7.Kau Bukan 'Brader' (Joe/M.Nasir)
Tak di nafikan,imej rock atau pun muzik rock selalu di kaitkan dengan dadah walaupun bukan semua pemuzik rock yang mengambil dadah.pada era 90an memang gejala dadah pada ketika tu berada pada tahap yang membimbangkan. tengok pada liriknya 'di sekolah,di rumah, di hospital di mahkamah dia akan bersarang kalau tak di jaga'lagu hard rock ciptaan Joe dengan lirik pedas dari M.Nasir ni memang terbaik la.






8.Jerangkung Dalam Almari (M.Nasir/Loloq)
Lagu hard rock ciptaan M.Nasir dan liriknya agak complicated sedikit,hasil tulisan dari Allahyarham Loloq.lagu yang juga menjadi tajuk album ini.pada aku liriknya mungkin mewakili generasi baru yang meminati muzik rock ini (era generasi X)

9.Awang Trasher (M.Nasir/Loloq)
Juga hard rock dan sedikit heavy walaupun tajuknya ada 'trasher'.liriknya yang agak menarik berunsurkan komedi mengisahkan mat thrash yang lupa asal usul yang mengambil falsafah hidup dan pegangan dari lagu 'Sodom' dan 'Metallica'.Sodom lah antara band teutonic thrash yang aku kenal melalui album 'Agent Orange' terbitan tahun 1989.

10.Tirai Horizon (M.Nasir)
Lagu dengan mood gembira atau pun lagu semangat juang.lagu ni ada unsur progresif rock sikit macam Dream Theater.tengok pada liriknya pun memang menaikan semangat,dengan bunyi gitar Joe yang sekejap tinggi dan sekejap mendatar,menjadikan lagu ini menarik adrenalin untuk goyangkan kepala atau pun kaki

Walaupun album ini di masih lagi menggunakan teknologi analog,aku masih lagi suka sampai sekarang,walaupun ada sesetengah orang tak suka sound dalam album ini sebab terlalu bingit dan 'kering'.tapi oleh kerana pendengaran aku dan citarasa aku masih lagi tertinggal di era 80an dan 90an,telinga aku takda masalah untuk dengar album ini.jika anda peminat kumpulan kpop,anda patut cuba dengar album ini.rugi kalau tak dengar..heheh..


8 comments:

  1. bukan bingit dan kering, tapi terlalu "scooped" mcm bunyi metal zone

    ReplyDelete
  2. Lagu2 album ni bagus...tapi soundnya kurang sikit...mendap.

    ReplyDelete
  3. Ni album Wings yang perlukan masa untuk minat sepenuhnya.
    masa buat album ni M Nasir dah pukul canang kat Singapore tapi album dipanggil BRADERS atau Brader aku dah lupa ada s ke tak.

    ReplyDelete
  4. Album ni aku tak berapa nak hadam, selain 3 Album terawal Wings.

    ReplyDelete
  5. Aku setuju dgn Deaf...mase mula2 dgr dlu album ni..aku amik masa jgk nk minat semua lagunya... psl ade beberapa lagu tu "bentuk" dia ade lain mcm dari lagu2 wings sebelumnya...tp lame2 boleh layan pulak...

    ReplyDelete
  6. Salam bro
    Bole tlng rip cd ne & upload share ke?

    ReplyDelete
  7. Album terbaik dari wings zaman awie.. Kalau zaman mus - mencari asal usul

    ReplyDelete