Tuesday 1 April 2014

Ahmad Nawab - Aries (dari album Ahmad Nawab 1979)




"Lagu yang tidak lagi mementingkan mutu penciptaan tidak akan bertahan lama"
-Dato Ahmad Nawab

Rasanya ramai yang dah kenal dengan pemain saksofon lagenda ni kan..takyah la nak cerita panjang.pada yang tak tau tu,sila google sendiri.sama seperti Hamzah Dolmat,Ahmad Nawab adalah antara pencipta lagu untuk artis2 terkenal sejak zaman Allahyarham Tan Sri P.Ramlee lagi.
Aku godeh2 external hard disk aku,boleh terjumpa pulak lagu ni..antara lagu instrumental yang menggamit kenangan masa aku kecik2 dulu..
Dulu,radio Malaysia pertama yang bersiaran dalam format stereo hanya di beri nama 'Radio Malaysia FM Stereo".setiap kali dj (dulunya di panggil juruhebah) masuk bertugas,apa yang aku ingat sambil dj tu bercakap dalam bahasa DBP,(dj radio dulu memang menggunakan bahasa melayu versi standard,bukan macam dj sekarang,guna bahasa tah apa2 dengan merapunya lebih)lagu instrumental yang berkumandang sebagai lagu latarnya ialah lagu yang berjudul Aries dari tiupan saksofon Ahmad Nawab ni..

Hanya mengimbau kenangan lalu..apa pun try layan lagu ni,mesti ada antara anda yang ingat..

9 comments:

  1. sekarang kul 3.09am. Aku dengar balik lagu ni...
    omputeh panggil " my life passed before my eyes" gitu...
    ada "lump in my throat" gitu..

    Timakaseh beb, kasi aku sedih waktu senyap sunyi gini...
    dah la tadi ko panggil belinda carlise Makcik!!

    ReplyDelete
  2. tetiba buat aku teringat.....late 70's...sekolah rendah petang....siap2 pakai baju sekolah sambil tunggu mak abis masak....ikan selar kuning goreng garing...arghhhh....cepat betul masa berlalu....

    ReplyDelete
    Replies
    1. Dengan background musicnya lagu ni eh?heheh..

      Delete
  3. Ahmad Nawab salah saorang komposer Melayu yang bagus seiring dengan Kassim Masdor...Dorang memang true legend!!

    ReplyDelete
  4. lovehunters nye cd omputeh....senang cakap la.. TERBAIK!!
    Kira ko campur Whitesnake yang paling hebat + Bon Jovi paling hebat gitu la ko dapat...
    ala...aku exxagerate tu. Takde lagi beb kat kedai...ko nak hi-quality mp3 aku boleh passing tapi aku kena carik mana aku letak haha.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kalo mcm whitesnake + bon jovi best tuu..boleh la kalo da jumpa nanti passing la..heheh

      Delete