Tuesday 2 July 2013

Salam Dari Bangladesh

Semalam dunia Internet Malaysia agak gempar dengan kemunculan sekumpulan hacker atau penggodam dari Bangladesh yang telah menggodam beberapa laman web terbesar di Malaysia ni.penggodam tersebut yang bernama TIGER-M@TE telah berjaya menggodam beberapa laman web terbesar di Malaysia.antaranya microsoft.com.my,dell.com.my,skype.com.my,kaspersky.com.my,msn.com.my dan bing.com.my.mereka telah menyampaikan 'salam' dengan meminta rakyat Malaysia semua menghormati pekerja yang bekerja di negara ini,bukan menghina mereka.


Pendapat aku :

- Kalau 10 tahun yang lepas,memang pekerja dari Bangladesh ni memang agak kurang ajar bebanding sekarang.lagi pun aku rasa pekerja Bangladesh yang bekerja di negara ni dah berkurangan.sekarang ni pekerja asing lebih di monopoli oleh pekerja dari Myanmar dan Nepal

-Memang tak di nafikan ada segelintir rakyat Malaysia ni memandang pekerja Bangla ni sebelah mata,ada antara majikan yang mengambil pekeja bangla ni suka2 je nak marah nak maki hamun mamat bangla ni depan orang ramai (ni pernah terjadi depan mata aku)

-Ramai antara pekerja dari Bangla ni yang beragama islam,so kita sebagai orang islam juga kena saling hormat menghormati,walaupun diorang ni hanya pendatang yang bekerja kat sini.mereka juga menjana ekonomi negara.

-Walaupun dengan menggodam laman web dan hanya meninggalkan pesanan ringkas,cara penggodam ni tetap salah.kalau mereka tak puas hati mereka sepatutnya menggunakan saluran yang betul..boleh buat aduan kat kedutaan Malaysia kat Bangladesh.

-Cuba fikirkan kalau kita berada di negara orang,dan orang di negara tersebut buat seperti apa yang segelintir rakyat Malaysia ni buat,tentu kita pun marah jugak kan?

-Kejadian ni membuka mata kita semua,walaupun teknologi diorang tak secanggih kita,tapi diorang boleh menceroboh laman web besar kat Malaysia ni.

Last sekali,aku bukanlah menyokong penggodam ni,aku bercakap atas dasar kemanusiaan,supaya semua rakyat Malaysia ni hormat menghormati antara satu sama lain.orang takkan hormat kat kita kalau kita tak hormat kat orang.sedangkan kita dah di ajar dari kecik supaya hormat terutama mak ayah kita,kawan2,orang yang lebih tua dan orang2 di sekeliling kita.ingat tu ;)

"Tingkah laku yang sopan dan hormat terhadap orang lain adalah dua sifat utama seorang yang bijaksana"

12 comments:

  1. ada kaitan dgn google xblh akses smlm ke ni?

    ReplyDelete
  2. Gua punya anak sedara Doktor kawin dengan Bangla..sudahnya jadi hampas kena tanggng ank2 dengan laki dia yang malas keja...

    ReplyDelete
  3. Nasib baik hackers ni tak attack laman web maybank2u ataupun cimbclicks, kalo tak, confirm haru biru dibuatnya...

    ReplyDelete
  4. dulu ada satu supervisor cleaner kat CT Square ni...Salem namanya...kat Bangla ada ijazah kejuruteraan...tapi sana takder kerja...datang sini jadi cleaner...pasal ada kelulusan dapat jadi supervisor...duk sini 3 tahun fasih betul bahasa malaysia...berbudi bahasa orangnya....tapi dah balik bangla dah...

    tapi...satu yang aku tak boleh blah...bab dorang jalan laki ngan laki pimpin tangan....mungkin masa kat bangla mak dorang pesan kalau jalan kat negeri orang...mesti pimpin tangan kawan....hahaha...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hahaha..memang mak diorang dah pesan la tu..kadang tengok macam gayboi pun ye jugak..hahah

      Delete
    2. tp kalau org lelaki kita yg jln pegang2 tgn apa cer? :)

      Delete
    3. tak kose nyahhhh..heheh

      Delete
  5. Bangla dah ada hackers?? steady.....

    ReplyDelete
  6. dahsyat jugak Bangla ni, tapi dengar khabar India pun dahsyat bab2 IT ni..

    ReplyDelete
  7. bab bab IT belah-belah india/bangladesh/pakistan memang power. kalo vendor microsoft datang tempat aku, diorang memang hantar mamat bangla. power gila programming.

    ReplyDelete