Monday 29 July 2013

Rock Dulu Dulu Part 2


Masa era 80/90an,zaman emas rock kangkang/kapak ni selalu jugak la keluar cerita2 yang kurang elok tentang pemuzik/peminat muzik rock pada zaman ni.sampaikana orang2 tua kat kampung aku dulu kalau nampak mat2 rock yang berseluar sendat,dengan baju Loudness yang singkat sampai nampak pusat tu mula la diorang ni suma mencemikkan muka.cakap mat rock hisap dadah la,itu la ini la bla bla bla bla..

Masa tu pulak kementerian penerangan ialah Datuk Mohamad Rahmat atau Tok Mat (dah memang orang tua ni tak rock nak buat macam mana kan)telah keluarkan garis panduan,kalau nak lagu keluar radio atau muncul kat tv,kena berambut pendek.so ramai la band2 rock ni yang membantah,ada yang sanggup taknak potong rambut,ada setengah band ni tepaksa ikut cakap record company,kalau tak macam mana record company nak balik modal kan?so banyak la band2 rock yang kena 'gam'(frasa ni popular masa era 80an dulu yang maksudnya lagu2 diorang tak boleh main kat radio dan muncul kat tv)alternatif lain untuk diorang ni promokan band diorang,masuk majalah URTV (majalah ni dulu macam Metal Hammer,Kerrang la.dengan reporter Mama Juwie,dia ni ibarat cam Mick Wall la,reporter legend ni..heheh)mana2 band yang penah jadi cover untuk URTV,memang kompem top la,dengan lagu nya sekali.
Lepas tu golongan2 korporat pulak yang mencemuh pemuzik2 ni semua,yang aku ingat everytime kalau baca paper mesti keluar macam2 cerita pasal rock kangkang ni,ada yang mintak kerajaan haramkan la.ada yang kata muzik rock ni ajaran sesat la,ada yang kata muzik rock ni menyebabkan belia2 (dulu tak sebut remaja)ni semua terjerumus dalam najis dadah la,diorang cuma pandang luaran je,tapi tau tak diorang ni,band2 rock ni ada juga buat lagu yang berunsur ketuhanan,dan kemanusiaan?walaupun namanya muzik 'rock' tak semestinya lagu2nya merosakkan akidah.ni antara lagu2 rock yang berunsurkan nasihat,agama dan kemanusiaan yang pada aku antara yang terbaik..


1.Wings - Alam Barzakh.sapa yang tak penah dengar lagu ni memang korang tak rock la..heheh..walaupun lagu ni heavy(aku suka bunyi riff gitar Joe yang tajam ngan sound drum Black)tapi kalau tengok pada lirik dia memang menginsafkan."ku lihat mereka berbisik sambil berdoa aku di sini sedang hanyut dalam cahaya" dengan jeritan Awie masa ni memang meremang la bulu roma.klip video ni pun Black yang jadi modelnya..cam kelakar pulak..heheh..


2.Crossfire - Suatu Isyarat.ni lagu dari album pertama Crossfire 'Fatarmorgana'.lagu slow rock ni.aku suka dengar lagu ni.part chorus dia"kini ramai yang terbiar terlontar ke dalam lurah kehitaman yang dalam kerna tiada keimanan.. yang mengharap kenikmatan dan kemurahan yang diberi tiada kesyukuran"memang kena la dengan suara rock Aim ni.


3.Junction - Dosa.dulu kalau aku dengar lagu ni ingat memang dah rock gila babeng punya la..haha..tapi lagu ni memang best apa.walaupun suara penyanyi Hatta tu halus ala2 cam Sebastian Bach Skid Row la..heheh..tapi lagu dengan riff yang heavy dan lirik yang bagus "jangan biarkan diriku tersesat apa masih bisaku bertaubat ngan "dibahuku kini banyaknya beban tersimpan..bilakah dapat aku mengikisnya..aku mengikisnya..DOSAAAAAA...(tang jerit tu yang tak tahan tu..hehe..)



4.Bumiputra Rockers - Yakjud dan Makjud.okeh,lagu ni pun aku suka jugak,pasal mengingatkan kita tentang akhir zaman.setiap album BPR dari album pertama hingga ke album Kelab Jiwa Luka ni memang ada lagu2 yang berunsur keagamaan ni."yakjud memerintah makjud membinasakannya" kalau dalam agama kristian mereka menggelarkan 'gog and magog'


5.Belantara - Airmata.lagu ni bukan lagu cinta,tapi lagunya mengisahkan tentang kehilangan orang yang kita sayang,yang telah pergi menghadap ilahi.lagu ni dari album ketiga Belantara yang bertajuk Infiniti.lagu slow memang mendayu tapi superb!Belantara kalau buat lagu banyak yang best2 bila dengar lagu sambil tengok lirik dia memang tangkap syahdu "tiada senyum,tiada tawa,tiada lagi segalanya hanya kenangan bersama menemaniku di dunia"airmata mengiringi pemergian tidurlah sayang doa cinta ku iringkan..memang syahdu!..heheh..

Pada yang suka mencemuh dan yang suka buat penilaian membuta tuli tu,kaji dulu lepas tu baru la nak kondem ke apa ke ikut suka lah..


10 comments:

  1. Replies
    1. Kalau dulu lalu kat lorong2 kt dinding dia mesti ada tulis "rock never die" ngn logo loudess tu..hehe

      Delete
  2. klu menteri dah suka metalika? lepas jugak la metalika buat konsert :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kan?KJ dah mmg peminat Metallica..heheh

      Delete
    2. bkn menteri belia/sukan atau penerangan yg bg lepas, tp menteri pelancongan (dgr2 cerita la)

      Delete
  3. kalau lagu rock dakwah ni...aku suka Maghrib - BPR

    btw...Hatta tu suara dia buat aku terbayang Michael Sweet...

    ReplyDelete
  4. walaupun Tok Mat tak rock, tapi Tok Mat lah 'menteri RTM' yang paling kami sayang. Tok Mat sempoi/sporting bro... org Joho tu..

    ReplyDelete
  5. beb I recommend you should get the May 25th anniversary hardcover book. Seriously aku tak pernah nampak buku ni jual kat mana2 pasal aku beli kat konsert May.
    Aku rasa ko mesti suka buku tu. Ko gi carik satu.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ooo..penah jumpa kt rock corner n kt pertama complex.okeh nanti aku angkat la satu

      Delete