Wednesday 6 March 2013

Lagu Rakyat

Tak lapuk di telan zaman,tetapi semakin di lupakan oleh generasi sekarang..

Masa aku kecik,time tu sekolah rendah lagi.bila masuk akhir tahun persekolahan,kelas aku mesti ada buat persembahan bagi acara tahunan sebelum cuti sekolah.biasanya kelas aku ambik bahagian dalam nyanyian untuk persembahan pada hari penyampaian hadiah (zaman tu di panggil 'hari ibu bapa').memang meriah la pada minggu terakhir persekolahan tu.biasanya acara ni di adakan pada waktu pagi atau petang.dan untuk kelas aku masa tu kena menyanyi ramai2 lah.antara lagu yang di nyanyikan pada hari tersebut adalah lagu2 rakyat klasik sepanjang zaman seperti 'Rasa Sayang' 'Geylang Si Paku Geylang' 'Can Mali Can' dan lagu favourite budak kelas aku masa tu, 'Anak Itik Tok Wi'..heheh..

Haritu masa aku nak balik kerja,lalu kat kawasan sekolah yang dekat dengan rumah aku ni,tetiba boleh terdengar pulak budak2 sekolah ni nyanyi lagu Anak Itik Tok Wi tu.serta merta aku teringat masa aku kecik dulu..hehe..aku ingatkan bebudak sekolah zaman sekarang dah tak nyanyi dah lagu ni.tapi memang sepatutnya lagu2 rakyat di perkenalkan pada bebudak zaman sekarang ni,biar mereka ni tau betapa uniknya bahasa melayu kita ni.
Lagu2 rakyat ni harus di kembangkan penggunaanya yang di perkayai dengan maksud yang tersirat dan keindahan bahasa kiasannya yang unik.juga biar dunia mengetahui,bahawa lagu2 rakyat ni mampu menyatu padukan rumpun alam Melayu (Indonesia,Sulu,Brunei,Singapura dan seluruh pelusuk nusantara)kalau pada zaman dulu,lagu ni di nyanyikan ketika kanak2 sedang bermain,mendodoikan anak,hiburan ketika balik lepas abis kerja seharian membanting tulang,dan jugak majlis kenduri pada zaman tu.selalunya lagu2 ni pada zaman dulu di nyanyikan oleh kanak2 lelaki dan perempuan untuk majlis kenduri kendara.

Antara lagu2 rakyat yang popular hingga sekarang :


Ala Canggung
Ambil Madu Lebah
Anak Ayam (lagu rakyat)
Anak Itik Tok Wi
Anak Ondeng (Lagu Lembu Patah Tanduk)
Ayam den lapeh
Bapaku Pulang dari Kota
Burung Kakak Tua (lagu rakyat)
Can Mali Can
Dadong
Geylang Si Paku Geylang
Hello Hello (lagu rakyat)
Hijau (lagu rakyat)
Inang rodat
Jambatan Tamparuli
Joget Tari Lenggang (Joget Pahang)
Jong Jong Inai
Kenek Kenek Odeng
Ketipang Payung
Kurik Kundi
Lemak manis (lagu rakyat)
Lenggang Kangkung
Menghilir di Sungai Pahang
Pak Ketipak Ketipung
Pak Pung Pak Mustafe
Puteri Santubong
Rasa Sayang
Tepuk Amai-Amai
Trek Tek Tek
Tualang Tiga (juga di kenali sebagai tari tualang tiga, pernah dinyanyikan dalam filem Sumpah Orang Minyak arahan Allahyarham Tan Sri P.Ramlee)
Tanjung Puteri (kalau orang johor tak tau lagu ni malu tau!..heheh)
Ulek mayang (Cromok pun pernah cover lagu ni kan)

Harapan aku,jangan lah di lupakan terus lagu ni,biarlah ia berkekalan hingga ke anak cucu kita.. lagu yang dah memang jadi klasik,lagenda turun temurun zaman berzaman..

                                        Tari Tualang Tiga


2 comments:

  1. Marilah kita sama2 preserve lagu rakyat! Baik dari tempat asal sendiri ataupun secara umunya seluruh nusantara...kalo lagu rakyat kat tempat aku pun (sarawak) boleh tahan banyak woo haha...

    ReplyDelete
  2. Time sekolah rendah dulu aku pernah ambik bhgn utk persembahan hari penyampaian hadiah...join orkestra sekolah...main angklung....heheh...tp lupa dah lagu apa yg dipersembahkan...

    ReplyDelete