Monday, 26 November 2012

Durian Dari Segamat

Di sebabkan jadual kerja yang padat,aku tak berkesempatan nak balik ke kampung halaman di Segamat Johor.(memang aku berasal dari sini sebelum pindah ke JB)musim cuti sekolah,dan hampir ke musim tengkujuh ni jugak la musim yang di tunggu2 oleh peminat durian,apa lagi kalau tak musim durian.kebetulan,ada member dari Segamat datang singgah di rumah aku kat kl ni,dah memang rezeki member tu datang bawak durian dari Segamat,so dapat lah aku merasa makan durian segamat yang memang enak banget ni..hehe..
Memang kat kl ni memang banyak gerai2 yang jual durian,semuanya cakap dari Segamat,bukannya aku tanak beli,cukup lah sekali aku pernah terkena dulu,peniaga tu cakap durian dari segamat,tapi melalui rasa nya pun aku dah tau,durian siam! cakap gred terbaik la apa la..tapi terkena aku.hehe..bukan lah aku nak kata aku ni terrer,tapi dari kecik dulu memang aku membesar dengan makan raja buah ni.dulu,kalau time cuti sekolah,arwah atok aku memang akan jemput aku pergi rumah dia tiap kali tiba musim durian.kalau setiap kali aku cakap ngan atok aku nak makan durian,memang dia akan belah durian tu banyak2 dan bermacam jenis durian,dari situ lah aku kenal mana satu durian tembaga,yang mana durian isi nipis,dan macam2 nama durian lagi lah(kalau ikut loghat daerah)aku pun lupa.
Bila aku nak sekolah menengah,time ni kalau cuti sekolah masa musim durian,tak payah tunggu atok aku datang,aku dah sampai dulu kat rumah dia..hehe..tapi bila dah remaja masa tu,aku kena la tolong dia kutip durian pulak.kebun buah arwah atok aku dulu memang luas jugak lah,selain dari kutip durian,aku kena asingkan untuk tiap2 saiz durian tersebut ke dalam bakul,yang besar,yang sedang2 dan yang kecik dan dari situ lah aku mula tau gred2 durian ni yang telah di ajar oleh atok aku.

Tiap kali musim durian jugak lah tokey2 cina ni selalu datang rumah atok aku setiap pagi nak beli durian(masa tu harga durian memang mahal lagi berbanding sekarang)selesai urusan jual beli,dapat la jugak aku upah dalam rm 20 ke 30 sebab tolong kutip durian,dan teman atok aku malam2 tido kat pondok sebab malam2 kena bangun kutip durian.(tapi kalau malam nak kutip durian time tu memang aku ajak atok aku teman la pasal kebun durian tu pada aku terlalu 'angker' waktu malam)..hehe..tapi di sebabkan time tu harga durian tengah mahal,memang kena kutip jugak lah,kalau tak ada malaun lain yang kutip durian kat kebun atok aku tu..hehe..
Semua tu dah tinggal kenangan,sekarang ni pun kalau pergi rumah atok aku tu hanya dapat makan durian je lah,ada antaranya pokok durian yang rumah atok aku tu dah kena tebang sebab tak menghasilkan buah lagi.ada member2 kl ni pernah tanya aku,apa yang menyebabkan durian Segamat ni sedap dan menjadi sebutan eh?aku pun tak tau nak jawab apa,mungkin di sebabkan tanah segamat ni istimewa kot?sebab kerap di landa banjir agaknya(Segamat juga terkenal kerana banjir nya)..

Yang aku pulak punya dah nampak durian depan mata,lupa pulak nak snap pic nak tampal kat sini..hehe..ni antara contoh durian yang menjadi kegemaran aku.gambar durian ni aku ambik dari blog kawan2 aku dari Segamat.
Durian tembaga.yang ni isi dia jangan cakap lah,memang terbaik! isi tebal,kalau makan dua ulas pun dah rasa kenyang,tapi jangan awas,jangan makan banyak2,kalau antibodi tak kuat,silap2 boleh demam panas dan suara pun boleh bertukar growl ala2 David Vincent (Morbid Angel) gitu..hehe..aku jugak pernah kehilangan suara sebab makan tak ingat dunia..heheh..

Yang ni pun best,kalau kat tempat aku isi durian macam ni di gelar "kucing tidur".tengok la isi dia rupa macam kucing tidur kan?yang ni pun isi dia tebal,tapi bijik dia halus dan nipis.dengan warna kuning menyinar tu,mana boleh tahan kan?takkan nak tengok je,kasi bedal lah..hehe..kalau yang ni bentuk dia memang kecik2,tapi kecik jangan di sangka isi dia tak bagus,terbaik woo..
Tapi sekarang ni aku dah tak kuat sangat makan durian,tak macam dulu.sekarang ni pun dapat makan 2-3 ulas pun dah rasa kenyang.so,pada sesapa yang nak jalan2 cuti sekolah ni,mana la tau mungkin ada yang nak ke Melaka,JB ke,dan teringin nak makan durian kampung yang betul2 pure,singgahlah Segamat.jangan bimbang,takkan adanya orang Segamat jual durian Siam(jangan bikin malu orang Segamat wey..)harganya pun berpatutan..
Jikalau Muar terkenal dengan asam pedasnya,Segamat terkenal dengan duriannya.yeay!..


9 comments:

  1. Mak aih! Isi nya yg padat membuatkan aku meleleh air lioq nengok nya...masa aku kat kl dulu pun byk yg ckp durian dr tempat lu ni yg terbaik bro...tapi memanjang jer aku xder luck nak jumpa,asyik mkn yg siam ajer...anyway pengalaman menunggu durian jatuh di pondok dusun durian memang priceless bro.,.terbaik!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hehe..tu lah,durian siam ni biasanya diorang paksa durian tu masak cepat bro,dengan menggunakan karbaid (benda ni time raya je guna untuk main meriam buluh..hehe)walaupun isi tebal,tapi rasa dia tak sama dengan yg kampung punya.anyway,kalau berkesempatan dtg sini,kalau ada rezeki lu akan dapat jugak mkn nanti..

      Delete
  2. Atuk org rumah aku org Segamat...Bukit Siput. Lama dah tak turun Segamat sejak dia meninggal...dan lama jugak la dah tak pekena durian Segamat...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Oo..kisahnya..kat jb pun senang dah nak dapat durian segamat kan

      Delete
    2. Durian Rules....musang king aje tak merasa lagi huhuhu

      Delete
    3. Hehe..sekarang memang dah macam2 nama gelaran bro..pasal musang yg jumpa gred tu,tu pasal cepat2 di paternkan..heheh

      Delete
  3. Negara China pun dah kena demam durian

    ReplyDelete
  4. durian segamat memang terbaik!

    ReplyDelete