Tuesday 10 March 2015

Richie Sambora - Stranger In This Town (1991)



Lupakan sengketa beliau dengan Bon Jovi,ini adalah album solo pertama Richie Sambora ketika Bon Jovi dalam 'hiatus' selama 17 bulan selepas album 'Blaze Of Glory' (soundtrack cerita koboi Young Guns 2 yang terbit pada tahun 1990)album berkonsepkan modern/blues/rock ini memang lain sedikit stail muziknya dari stail muzik Bon Jovi,pengaruh blues memang jelas dalam album ini.mungkin juga Richie memang peminat blues tulen.beliau juga menjemput Eric Clapton menyumbangkan solo gitarnya dalam album ini.



setlist




barisan pemuzik,ada yang band member Bon Jovi jugak.kalau tengok pada 'listening instructions yang Richie bagitau tu,mrmang dah dapat agak stail muzik dalam album ni kan?




Album ini lebih kepada 'guitar oriented' ala2 Bryan Adams gitu la.memang jauh beza dengan stail muzik Bon Jovi,dan cuma ada satu lagu hasil ciptaan Bon Jovi yang sepatutnya di muatkan dalam album 'New Jersey' tapi di muatkan dalam album ini,lagu yang bertajuk  'Rosie'.





Vokalnya pulak,suara Richie ni boleh tahan sedap juga yang sebenarnya,kadang2 sekali dengar ada iras vokal Bon Jovi.tak hairan la kalau dia ni buat album solo dari dulu aku rasa memang banyak la anugerah Grammy dia bolot,silap2 Bon Jovi pun boleh bungkus..heheh..mungkin kerana semangat setiakawan agaknya Richie tetap bersama Bon Jovi sehingga lah Richie tinggalkan band Bon Jovi tu.

Lagu2nya pun boleh tahan best,ada la 2-3 lagu yang aku suka seperti 'Mr.Bluesman' (solo dalam lagu ini oleh Eric Clapton) 'Ballad Of Youth' 'River Of Love' 'Rosie' (vokal pun dah macam Bon Jovi) dan 'Stranger In This Town'.

Album ini biasa memang aku dengar waktu malam je.sebab lagu2nya memang untuk mood relax.so sapa yang minat atau pernah dengar Bon Jovi boleh je cuba dengar album ni,walau pun vokalnya di bayangi Bon Jovi,overall album ni memang best.aku suka stail sebegini,album ini  bukan lah album 'guitar hero' dan aku rasa Richie juga tak mahu di labelkan sebagai hero gitar.

7 comments:

  1. Attitude la dekni, cam siot.
    Cakap nak jaga anak kat rumah, jbj lak cakap masalah duit profit, dah tu bukak label baju, dah tu tour sampai Australia..
    Siksa tahu tak, BJ kena pakai Phil X. Kena lak fans BJ pedantic, bandingkan note for note solo lagik
    Padahal Because We Can, untuk aku la,lagu terbaik ialah Every road leads home to you, lagu solo ritchie sambora...
    Cam siot, fans BJ semua gaduh sesama sendiri padahal dekni buat hal ngan jbj

    ReplyDelete
    Replies
    1. yang bestnya berkepit buat world tour dengan Orianthi boleh pulak...susah kalau orang tua bercinta...hahaha...

      dengarnya macam ada album baru dari dia tahun ni...dan dah tentu2nya akan featuring Orianthi...

      Delete
  2. macam perna dengar namanya, rupanya line up bonjovi..

    ReplyDelete
  3. Dekni dulu skandal ngan Heather Lockhear...

    Gatal jugak ritchie sambora ni

    ReplyDelete
  4. btw.....'blaze of glory' tu my fav song BJ ... hee

    ReplyDelete