Wednesday 21 November 2012

Untuk Gaza

This is not for muslim only,but as human being,these facts are true..

Rasulullah SAW tidak pernah menyindir sesiapa.
Jika menegur, baginda menegur dengan direct,
lembut mahu pun keras.
Direct, bukan sindiran.
Sindiran menimbulkan dendam,
menyakiti hati orang yang ditegur,
meningkatkan ego yang ditegur
dan menjadikan penegur perasan bagus.

(Ustaz Hasrizal, 2012)

Palestin di serang ketika umat islam seluruh dunia menyambut tahun baru Awal Muharram.antara cerita2 yang menarik yang aku baca di intenet dan yang belaku di sekeliling aku dalam 2-3 hari ni :

Sekumpulan hacker atau di gelarkan 'hacktivist' telah berjaya menggodam lebih 600 laman web milik kerajaan israel.malah yang terkini aku baca kat Tweeter diorang,mereka baru je menggodam siaran tv dan radio israel.kumpulan itu yang hanya di gelar We Are Anonymous dan menamakan operasi menggodam itu sebagai OpIsrael.
Mereka juga mendakwa telah menggodam Bank Of Jerusalem dan telah memadamkan data2 dalam bank tersebut,yang menariknya,mereka menggunakan logo topeng dari komik/filem 'V For Vendetta'




Baru jap ni tadi aku baca kat Berita Harian Online :
 Stockholm: Musim panas 2011 mencatat rekod baru bagi syarikat Israel dan antarabangsa yang terbabit dalam pencabulan hak asasi manusia terhadap penduduk Palestin di Tebing Barat.
Antara kesan paling ketara berikutan kempen pemulauan produk buatan Israel di Eropah ialah apabila pengeksport sayur terbesar negara Yahudi itu, Agrexco, bankrap.
Satu lagi firma ialah Veolia dari Perancis yang mendapat kontrak Kerajaan Israel untuk memberi khidmat kereta api kepada pendatang Yahudi di Tebing Barat. Veolia mengumumkan kerugian besar berikutan tekanan aktivis di seluruh dunia.
Terbaru, di Sweden, pengeluar minuman bergas Israel, Sodastream, menerima tamparan hebat selepas pasar raya Coop mengumumkan 19 Julai lalu bahawa ia akan berhenti membeli produk dari penempatan haram Yahudi.
Ia adalah kemenangan penting bagi pergerakan BDS (boikot, pilih pelaburan dan sekatan) kerana Sweden adalah pasaran terbesar Sodastream dengan seorang setiap lima pemilik rumah memiliki produknya.
Syarikat Israel itu menjadi sasaran kempen aktivis Sweden sejak dua tahun lalu. Aktivis mendedahkan syarikat itu menjadi tali barut penjajahan di wilayah Palestin.
Kilang utama Sodastream terletak di Mishor Adumim, zon industri terletak di penempatan Yahudi iaitu Maaleh Adumim di Tebing Barat.
Coop Sweden memiliki 21.5 peratus pasaran peruncitan tempatan. Ia membuat keputusan tidak lagi berurusan dengan Sodastream selepas televisyen menyiarkan laporan memaparkan operasi Sodastream di Mishor Adumim.
Menggunakan maklumat wartawan Israel dan pertubuhan hak asasi manusia selain data korporat Sodastream, laporan TV4 menunjukkan, firma itu dan pengedarnya di Sweden, Empire tidak bercakap benar, iaitu produknya yang dijual di Sweden adalah daripada penempatan haram Yahudi.
Tiga tahun lalu, Empire berjanji bahawa ia tidak lagi akan mengedarkan produk dari penempatan haram Yahudi.(dah nama pun yahudi,bangsa penipu dan pembelit no.1 dunia kan..)

Kisah 2 :

Masa kat tempat kerja,pada hari yang McD offer burger free tu,aku pun tanya la bebudak cina yang satu kerja dengan aku ni,ada tak pegi Mcd ambik burger free tu.aku tanya kat 2 amoi ngan sorang budak cina ni,diorang jawab : ' i tak pegi ambik pun burger free tu,ramai kawan2 yang ajak i pegi tapi i cakap kat diorang,for what?orang yang dekat Gaza tak dapat makan sebab perang,and we know Mcd was israel product,so kita boikot lah..is not about religion,as human being,kita mesti ada kesedaran tentang benda ni semua'..aku cakap kat diorang,kalau semua rakyat Malaysia ni macam korang ni kan bagus..

Balik rumah,aku tanya la ada sorang ah so ni, "auntie,tala pegi mekdonel ka angkat itu burger free punya?"Auntie tu jawab : " haiyaaa..tamau la,wa punya anak pun tamau angkat itu buger,pasat mau tolong olang jahat pelang(perang) maa..haha..lu manyak bagut la ah so..(sambil ah so tu offer aku rokok gudang garam surya,tapi aku menolaknya)..hehe..

Lepas tu aku pun saja2 la sms member aku ni yang bekerja kat Mcd.beliau ni merupakan rakan sewaktu bersekolah rendah dulu,aku pun saja la bergurau tanya,takda ke burger free untuk aku?satu Malaysia orang sibukkan burger free..dan dia reply sms aku dengan jawapan yang buat aku terkejut,"bro,aku dah berenti keja kat mcd lah,memang sayang nak berenti keja,tapi takpa lah,rezeki ada di mana2.yang penting aku takkan kerja lagi kat Mcd"..beliau telah meletakkan jawatan sebagai manager kat Mcd.dia cakap selama dia kerja,hati dia rasa tak tenang dan suasana kerja pun rasa tak seronok sejak isu boikot ni timbul..moga Allah merahmati beliau dan mendapat rezeki yang berlipat ganda..

Yang menjadi tanda tanya : kat pasport Malaysia terang2 dah bagitau yang kita tak boleh jejakkan kaki kat Israel tu,bermakna Malaysia memang takda hubungan diplomatik dengan Israel la kan?tapi produk diorang berlambak2 pulak kat sini.lagi satu,parti politik baik penyokong mahu pun pembangkang,sila ambil iktibar dari peristiwa Gaza ni ok.jangan sampai aku nyanyi lagu Rage Against The Machine 'Bulls On Parade' lak..haha

As for Gaza,we pray for u Gaza.

"Cause we all live under the same sun
We all walk under the same moon
Then why, why can't we live as one"






                                Scorpions - Under The Same Sun

9 comments:

  1. Perjuangan menentang Israel ala Guy Fawkes (topeng v for vendetta tu)...mudah2an mereka berjaya menumpaskan kegiatan yahudi laknatullah itu

    ReplyDelete
    Replies
    1. Boleh follow sini
      https://mobile.twitter.com/YourAnonNews

      Delete
  2. ada sesuatu tentang palestine yang menyebabkan effort kita tertumpu ke sana tapi kita tak berapa aware pun tentang Selatan Thai, Turkistan-China, Myanmar etc...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tu lah..saya rasa di sebabkan sana merupakan kiblat umat islam yang pertama,aura nya masih terasa.

      Delete
  3. thumb up kepada kawan yang berhenti tu....

    ReplyDelete
  4. ...Sedih dengan segelintir orang kita yang nilai maruahnya boleh dibeli dengan sebiji burger...Atau mereka memang tidak perihatin...

    ReplyDelete
  5. segalanya berlaku bersebab.
    ni bukan sehari dua, ni dah dari lepas perang dunia kedua nye cerita...
    jadi tak tahu sapa nak hentam, hentam je la mekdi.
    Senang, jadi orang islam tak salahkan diri sendiri..

    ReplyDelete
  6. topeng Guy Fawkes... yes,'V For Vendetta' pun guna topeng muka Guy Fawkes sebenarnya.

    Semoga tuhan bagi hidayah kat amoi, maknya dan lebih lagi kat kawan kau bro. takbir!

    ReplyDelete