Tuesday 15 September 2015

Jerebu Kembali





Sudah beberapa hari jerebu telah melanda Kuala Lumpur dan kawasan2  yang lain,bacaan IPU 10 jam yang lalu menunjukkan tahap pencemaran sudah di tandakan kuning bermakna tahap tidak sihat.kepada anda yang dapat tanda2 seperti ini :
-Mata berair
-Batuk/tekak rasa kering atau loya
-Kepala pening dan berdenyut
-Dada rasa berat dan sukar hendak bernafas
-Sakit dada

Jangan tunggu lama,cepat2 lah pergi ke klinik yang berhampiran,kerana aku tadi dah mengalaminya.jangan tunggu lama sebab jerebu kali ini agak merbahaya berbanding dengan tahun sebelumnya.aku dapat cuti satu hari.doktor pun suruh rehat dan jangan melakukan sebarang aktiviti di luar rumah.memang teruk dah,kalau dulu aku merokok yang kadang kala asapnya merimaskan orang di sekeliling aku,tapi kali ini aku merasainya bagaimana seksanya bila kena asap jerebu ini selepas aku berhenti merokok.

Terima kasih lah kat kerajaan Indonesia yang 'prihatin' dengan tahap kesihatan rakyat Malaysia,kau dah mintak maaf lepas tu kau buat lagi.tak tau malu betul.bila jadi lagi kau mintak maaf lagi lepas tu kau lepas tangan.diam buat bodoh je.apa salahnya kau ambik hati rakyat Malaysia ni buat macam mana nak mengatasi masalah ni,sebab kau sendiri yang cipta masalah ini..

Bila aku cakap 'brengsek' tau pulak kau nak marah.

Sorry,aku bukan marah rakyat Indonesia,aku marah pihak berkuasa indon yang tak prihatin langsung.

Ok,nak tidur,dah mamai makan ubat.malas nak bebel panjang2..

6 comments:

  1. mungkin yg membako tu kate "Pokoknya saya ngak mau tau"..."Biarin aja"..."Itu masalah anda"...

    ReplyDelete
  2. JB pun teruk...malam tadi keluar rumah pun bau asap...

    ReplyDelete
  3. Pemimpin2 politik indonesia nak matikan rakyat singapore dengan Malaysia aku paham dengan nak tunjukkan sapa jaguh kuasa rantau ini aku paham, tapi dorang tak pedulik langsung rakyat dorang kat sumatra dan kalimantan.
    petani2 orqng2 kampung tu semua indon jugak apa. Nampak sah idiots dan selfish

    ReplyDelete
  4. Ropanya jerebu kali ni depa bakor hutan

    ReplyDelete
  5. tahun lepas masa dok di shah alam, teruk sangat asap jerebunya.. tahun ni di penang tak seteruk shah alam.. nampak gaya tiap2 tahun kena jerebu..

    ReplyDelete