Friday 14 August 2015

Maria Menado & Warisan Filem Melayu Yang Hilang

Nota Editor: Nota ini ditulis oleh seorang pengguna Facebook yang ingin identitinya dirahsiakan. Ia diterbitkan dan diolah semula dengan kebenaran penulis asal.


primadona lagenda


Jam sudah menunjukkan jam 3.48 pagi. Saya menelaah beberapa topik di dalam Islamic Family Law, dan kini sudah berada di dalam topik Prohibited Marriage (Perkahwinan Yang Ditegah).

Antara kes yang perlu kami hafal serta kaji adalah kes Abdul Razak v Maria Menado.

Nama Maria Menado ini begitu agung, dan oleh sebab saya kurang mengambil berat tentang perfileman klasik, saya cuba mencari nama Maria Menado ini.

Maria Menado merupakan seorang Seniwati Malaya yang amat terkenal pada masa dahulu. Namanya lebih mahsyur daripada beberapa nama pelakon veteran ketika itu seperti Saloma, Sarimah dan Saadiah.

Merupakan peragawati, pelakon serta produser filem, beliau memulakan kerjaya bersama P.Ramlee dalam filem Penghidupan. Kemudian, nama beliau meningkat naik setelah menjadi pelakon dalam filem Pontianak.

Filem Pontianak merupakan filem seram pertama di Malaysia. Setelah itu, namanya begitu mekar setelah melakonkan beberapa filem lain seperti Sumpahan Pontianak, Darahku dan Pontianak Lagi.

Filem-filemnya sangat laku keras sehinggalah beliau berkahwin dengan Sultan Pahang pada tahun 1961.

Namun begitu, disebabkan beliau menjadi Permaisuri Sultan, semua filemnya diharamkan untuk ditayang di negeri Pahang. Bagaimanapun, filemnya turut tidak ditayangkan di seluruh negara.

Bayangkan, selama 20 tahun Maria Menado beraksi dalam layar perak, hampir kesemuanya sudah terhapus dek kerana pergaduhan suami isteri Ho Ah Loke ketika itu (filem yang masih wujud sehingga kini adalah simpanan oleh produksi lain). Tidaklah diketahui mengapa Ho tidak berjumpa Maria atau muzium-muzium negeri untuk menyumbangkan filem-filem itu.

Tidak ada lagi filem lakonan Maria Menado. Tidak wujud lagi kelincahan Maria Menado. Yang lebih kesal, Malaysia tidak mempunyai satu pun salinan Filem Seram Pertama Malaysia.

Sayang seribu kali sayang. Filem Pontianak merupakan filem seram Melayu yang amat hebat dari segi grafik pada waktu itu. Dengan tidak ada lagi téknologi yang mahal, pencapaian filem itu membuktikan Malaya mampu menghasilkan filem setaraf dengan Hollywood.

Apa yang lebih kesal, generasi kini tidak berpeluang menikmati filem itu. Disebabkan hal rumahtangga satu pasangan, habis segala usaha seorang wanita dipadam begitu sahaja. Disebabkan itu juga, negara kehilangan sejarah filem Malaysia yang tidak ternilai.

Oh ya. Kenapa Maria Menado berada di dalam buku Islamic Family Law ini?

Maria Menado ini dahulunya Kristian. Berkahwin dengan seorang pengarah filem Muslim, atas kapasiti Ahli Kitab. Katanya, Maria merupakan Kristian yang dibenarkan kahwin kerana Al-Quran membenarkan berkahwin dengan orang yang beriman dengan Taurat dan Injil.

Namun mahkamah mendapati keturunan Maria Menado ini memeluk agama Kristian setelah Islam disebarkan oleh Nabi Muhammad. Disebabkan itu, Maria Menado tidak boleh digelar Ahli Kitab, dan perkahwinan mereka terbatal.

Namun, beberapa tahun selepas itu, Maria memeluk Islam, cuma tidak berkahwin dengan bekas suaminya itu.

Selesailah catatan 4 pagi.

Maka, filem-filemnya hanya disimpan di rumah Pengurus Cathay Keris, Ho Ah Loke. Yang amat kesal sekali, disebabkan isteri Ho Ah Loke merasa rimas dengan banyaknya filem-filem itu di dalam rumah, isterinya membuang semua filem itu di dalam sebuah lombong.


Setelah kemangkatan Sultan Pahang, Maria Menado memperoleh perkenan Sultan terbaru (Sultan Ahmad Shah) dan meminta agar filem-filemnya ditayangkan semula, namun, disebabkan filem itu sudah dibuang di dalam lombong selama 2 tahun, filem itu hancur dan tidak boleh ditayangkan lagi.


Sumber : The Vocket.com

p/s : Semalam 13/8 adalah hari tangan kidal sedunia.sesapa yang sama kidal ngan aku kita memang geng..heheh..

5 comments:

  1. Cathay Keris ke hapa ke aku selalu confuse aku ingat semua Shooting kat Jalan Ampas.
    But its not. Cathay Keris somewhere else.
    Thanks for interesting article. Like the orang kitab part.

    ReplyDelete
  2. sayang...banyak juga khazanah filem dan muzik negara yang hilang begitu sahaja...

    ReplyDelete
  3. ...dgr2 filem p ramlee (selain yg selalu ditayangkan di TV) pun banyak yg dah hilang

    ReplyDelete
  4. wooo sayang seribu kali sayang,,,,

    ReplyDelete
  5. Dah hilang..
    Paling terkesan dengan filem Jebat.

    ReplyDelete