Friday 7 June 2013

Van Halen - Balance (1995)

Antara album Van Halen yang aku cari akhirnya jumpa jugak kat flea market Amcorp Mall..


Album Balance ni di riliskan ketika dunia muzik masih lagi dengan kegilaan muzik alternative/grunge nya.tetapi album ni tetap dengan stail Van Halen sama seperti VH era 80an dulu.masih mengekalkan hard rock yang memang dah jadi trademark muzik VH,pada aku album ni antara album terbaik VH pada pertengahan era 90an.album ni juga merupakan album terakhir Sammy Hagar setelah bersama VH untuk 3 album sebelumnya.'Balance' juga menduduki tempat pertama dalam carta Billboard 1995.


Setlist :
1.The Seventh Seal
2.Can't Stop Lovin' You
3.Don't Tell Me(What Love Can Do)
4.Amsterdam
5.Big Fat Money
6.Strung Out(Instrumental)
7.Not Enough
8.Aftershock
9.Doin' Time(Drum Solo Alex Van Halen)
10.Baluchitherium (Instrumental)
11.Take Me Back (Déjà Vu)
12.Feelin

Ada 3 lagu instrumental dalam album ni,'Strung Out', 'Doin' Time'(Alex Van Halen cuba nak bereksperimentasi dengan drum dan percussion beliau) dan Baluchitherium (instrumental ni stail muzik dia pun ala2 Steve Vai,tapi kerja gitar Eddie Van Halen dalam lagu ni memang terbaik)


Inlay cd.wajah band members dengan imej baru,Eddie yang dah berambut pendek.tapi aku tak tau la cd ni first pressing ke or tak.walaupun second hand cd,tapi inlay dia masih dalam keadaan baik.tapi penjual cd ni (brader berbangsa india,memang rock dia ni semua muzik knowledge dia tau dari Rush sampai la ke Behemoth)dia cakap cd ni first pressing.tak kisah lah janji aku dapat jugak cd ni..heheh..
Semua lagu dalam ni memang best2 lah.lagu yang selalu aku ulang dengar, "The Seventh Seal','Cant Stop Loving You','Dont Tell Me(What Love Can Do) (lagu ni berdasarkan dari kisah Kurt Cobain Nirvana yang telah membunuh diri)lagu rancak 'Aftershock' dan lagu ballad yang paling aku suka 'Not Enough'.

inlay cd ni lipat2 je.bukan page by page



Apa pun,album ni memang best dan terbaik pada aku,teknik permainan gitar Eddie yang penah terkenal dengan teknik tapping nya berjaya menarik perhatian dunia muzik yang pada masa tu tengah kemaruk muzik alternatif/gunge.Van Halen membuktikan yang muzik hard rock/glam takkan tenggelam di telan zaman.di rekomen untuk peminat/pemain gitar amatur untuk incik Ijau ,incik Adi Herman dan juga incik metalbrainasylum  juga untuk peminat Van Halen dan peminat hard rock/glam rock alaf baru..heheh..




8 comments:

  1. Saya sahut cabaran untuk mendengar dan mengamati album ni, walaupun aku bukan big fan VH. Teringat pulak dengan solo gitar Eddie Van Halen dalam lagu Michael Jackson's Beat It hehe....

    ReplyDelete
  2. ada satu versi (censored version kot?) cover album agak berbeza, budak atas jongkang jongkit tu sorang je bkn kembar siam...

    ReplyDelete
  3. ..Aku tetap rindu pada era David Lee Roth...

    ReplyDelete
  4. kalo eddie van halen ni kalo tak tapping tak sah. heheh

    ReplyDelete
  5. aku zaman Sammy Hagar paling minat 5150...

    ReplyDelete
  6. I think this could be one of my fave VH albums...
    terbaik..aku suka giler cd ni.
    Actually FUCK pun alright jugak album tu....

    ReplyDelete