Sunday 7 October 2012

Buku Khurafat Alam Melayu

Ada satu pepatah dari bahasa Arab dari dalam buku ni,yang di terjemahkan dalam bahasa Melayu : "Aku kenali kejahatan bukan untuk melaksanakan nya,namun untuk menjaga diri darinya.barangsiapa yang tidak mengenal kebaikkan dan kejahatan,di khuatiri akan terjerumus ke dalamnya".buku ni aku beli minggu lepas kat kedai Popular Wangsa Walk,Wangsa Maju. di terbitkan oleh Pustaka Azhar yang beroperasi di Terminal Larkin JB.buku yang berilmiah ni agak menarik jugak kupasannya tentang khurafat yang berlaku dalam agama islam sejak zaman jahiliah lagi. cuma 160 mukasurat je,dan berharga cuma rm 13.00.tetapi isi dalamnya memang penuh dengan info yang bagus.
Tathayur atau tahyul(dalam bahasa melayu) dan khurafat ni telah berlanjutan beratus tahun lamanya sama ada secara sedar atau tidak ia terus semacam menjadi warisan nenek moyang turun temurun.dan budaya ni tanpa kita sedari sebenarnya ada berkaitan dengan budaya hindu jugak.antara khurafat yang mungkin masih lagi di amalkan atau di percayai oleh orang melayu seperti yang ada dalam buku ni lebih kurang macam ni :
-Kalau kita keluar rumah,bila terjumpa ular melintas di pertengahan jalan,mesti kena batalkan perjalanan tersebut.kalau tak akan mendapat malapetaka.
-Kalau uri bayi yang baru lahir tu mesti di tanam bersama dengan pensil,atau pun alat tulis,bila besar nanti anak kita akan jadi orang yang terpelajar
-Bawah bantal bayi tu mesti nak kena letak gunting,atau besi magnet atau pun benda2 tajam supaya hantu setan takut.
-Kalau baru balik dari mengerjakan haji,kena duduk dalam rumah selama 40 hari,kalau tak sia2 je haji kita tu.

Selain dari tu ada juga kupasan tentang khurafat dan tahyul tentang tangkal,azimat,mentera dan dalam berdoa pun ada jugak yang berunsurkan khurafat.kebanyakan orang yang terjerumus ke dalam perbuatan khurafat dan tahyul yang boleh membawa kepada syirik, melanggar persaksian syahadah mereka sendiri adalah disebabkan oleh kebodohan dan kelalaian dari memahami tauhid, sebaliknya mereka lebih rela taqlid buta (mengikut tanpa mempersoalkan) kepada adat kebiasaan nenek moyang.
Buku ni turut menghuraikan segala tentang syirik dan pelbagai jenisnya, supaya ia dapat dijauhi kerana bentuk syirik yang berkembang di tengah-tengah masyarakat pada hari ini berpunca dari dua faktor di atas sehingga banyak amalan-amalan khurafat yang membawa kepada syirik dianggap biasa dan lumrah dalam kehidupan kita sehari2.
Buku ni memang bagus.banyak lagi kupasan secara detail dalam ni.memang aku suggestkan pada mereka yang suka membaca,baca lah buku Khurafat Alam Melayu ni.sama2 kita mendapat manfaatnya..


4 comments:

  1. nanti nak ke cari gak buku nih.. nampak menarik.

    ReplyDelete
  2. Memang terbaik buku ni bro..nampak nipis tapi kupasan dia detail

    ReplyDelete
  3. kat kedai mana yer buku ini...nak belilerr

    ReplyDelete
  4. buku2 berkaitan sirik dan khurafat...

    ReplyDelete