Saturday 16 December 2017

Rozana Cinta '87 (1987)

Filem yang dah genap 30 tahun pada febuari lalu..


Sejujurnya ketika filem ini di tayangkan pada tahun 1987 dulu memang aku tak pernah berkesempatan nak tengok pun,maklum la masa tu masih kanak-kanak riang lagi..haha..tapi filem ini ramai peminat filem dan mat-mat rock era 80an telah melabelkan filem ini sebagai 'cult classic'.bertemakan 'muzikal romantis' ala filem 'Footloose' tetapi muziknya lebih ke arah rock lah.filem Rozana Cinta '87 ini di arahkan oleh pengarah yang pernah mengarah filem yang di terbitkan pada tahun sebelumnya iaitu 'Kembara Seniman Jalanan' siapa lagi kalau bukan Nasir Jani.


Walaupun jalan ceritanya agak simple dan plot yang agak berterabur (aku tak pasti mungkin cara pengarahannya begitu atau di potong oleh FINAS,sebab Nasir Jani sendiri pernah meluahkan perasaan tidak puas hati beliau untuk filem Kembara Seniman Jalanan yang banyak di potong)tetapi mesej yang cuba di sampaikan memang berjaya.tentang gejala sosial(Erma Fatima jadi gadis lesbian yang syok kat Rozana)etika kerja (part Din lakonan Helmi Hussaini sound penjawat awam tu) dan juga susah payah golongan marhaen yang berjuang untuk meneruskan hidup di Kuala Lumpur.filem ini di lakonkan oleh Bibiana Layola sebagai Rozana (aku suka tengok dia blushing dan ketawa hingga nampak gigi taring dia tu,cute..heheh)Helmi Hussaini(adik penyanyi Jamal Abdillah) sebagai Din yang jadi boyfriend Rozana,Erma Fatima sebagai Nomi,Kamarol Yusof sebagai Sanusi dan Siso Kopratasa sebagai Mat Indera.ada juga penampilan istimewa dari Amy Search,kumpulan Lefthanded dan Pyanhabib.

Antara momen yang menarik dalam filem ini :
-Din dan rakan serumah mereka melepak dalam rumah bujang yang hanya ada tv kecik sambil tengok video klip Search yang tengah nyanyi lagu Rozana.

-Din tengah dengar radio,tiba-tiba keluar lagu Rozana dan dia cepat-cepat ambik kaset dan terus 'record' lagu Rozana tu sampai terakam sekali lagu iklan 'Bersih,Cekap dan Amanah'.

-Part Lefthanded perform dalam kelab malam main lagu 'Keadilan' tu memang gaya Iron Maiden betul.

-Ada juga lagu Rozana yang di nyanyikan oleh M.Nasir.versi M.Nasir pun best jugak

-Baru aku tau lagu 'Cinta Berbagai Keanehan' nyanyian kumpulan Misteri (seperti yang pernah aku tulis Kat Sini) merupakan soundtrack dalam filem ini dan ada dua versi,nyanyian secara berduet antara Helmi Hussaini dan Bibiana,dan juga versi solo.

Pada aku yang membesar pada era 80an pada zaman glam rock,kasut Aliph dan Iron Maiden aku takda masalah nak layan filem ini antara filem muzikal yang boleh di katakan menarik juga arahan Nasir Jani.boleh layan full movie dia kat Youtube.itu pun kalau ada antara kau orang yang suka filem era 80an.

Lagi cerita pasal filem ini boleh baca dari Nasir Jani sendiri Di Sini

5 comments:

  1. Ntah kenapa aku tak pernah tengok cerita ni sampai abis..

    ReplyDelete
  2. tengok sikit2 je pilem ni tak minat sangat, anyway penyanyi dalam filem ni lagu Gadisku ni a bit piss of kan pasal Search also perform the same song, dan Search version yang meletop when people cakap pasal Gadisku

    ReplyDelete