Monday 11 December 2017

Iron Maiden - The Book Of Souls Live Chapter ( 2017)

Semua orang review pasal album band rock dari 'USA' tu kan.so aku review album ni je lah yang tak berapa trending.


Iron Maiden kembali dengan album live terbaru mereka yang di rakam ketika tour keliling dunia mereka berlangsung sejak dari tahun 2016 sehinggalah ke pertengahan tahun ini.satu yang aku suka pasal Iron Maiden ni bila mereka keluar album baru dan buat tour,mesti ada keluar live album dengan packaging yang menarik dari artwork,inlay sehinggalah ke lagu-lagunya tetap tak mengecewakan.kiranya semua peminat tak kira golongan berada atau marhaen macam aku ni dapat la memiliki album ni.tak macam ada sesetengah band hanya jual lagu live mereka melalui online yang kadang kala harganya agak mahal.walaupun album ni aku rasa kurang publisiti tapi peminat IM tetap beli macam aku ni..heheh.kadang-kadang ada jugak kawan-kawan aku tanya "kenapa kau beli album ni sedangkan aku dengar lagunya semua sama je?" aku cuma jawab "kau tak pernah dengar album IM yang dulu-dulu,kalau dah dengar baru tahu betapa masyuknya Iron Maiden ni"..heheh









Ok lah,oleh sebab sekarang ni aku dah jarang-jarang update blog kali ni aku taip panjang sikit la ya.cd 'Live Chapter' aku punya ni versi 'deluxe edition' memang menarik la packaging ni.sama macam album mereka yang sebelum ni iaitu 'The Book Of Souls'.kesemuanya ada 15 track lagu yang di rakamkan live di serata dunia.

CD1
If Eternity Should Fail
Lagu track pertama ni memang aku suka.baik versi album atau pun live.tapi versi live ni agak laju sikit temponya tapi ok lah best.memang track kegemaran aku

Speed Of Light
Ini pun best.cuma aku kesian dengar vokal Bruce.macam kena paksa bila nada tinggi tu.aku rasa dia pun tak selesa kot nyanyi macam tu,tapi pasal ni lagu barukan peminat nak dengar kena la nyanyi..hehe





Wrathchild
Agak lama Maiden tak bawak lagu ni live kalau tak silap aku.track yang ni pun aku suka.bunyi drum Nicko sedap dalam lagu ni

Children Of The Damned
Intro akustik gitar dia memang clear habis.sedap dengar.riff dia pun kedengaran heavy sikit dari versi album.puas hati,power,thumbs up!

Death Or Glory
Baik versi album atau live.memang aku suka. solo H dalam ni memang best.lagu pasal perang dunia pertamakan,pasal Red Baron tu





The Red And The Black
Lagu epic kedua yang panjang dari album 'The Book Of Souls'.aku setuju dengan Deaf.part instrumental dia memang layan lagi la yang ni di rakam live memang masyuk abis la lagu ni.5 bintang untuk lagu ni.selain dari lagu 'If Eternity Should Fail',lagu ni memang aku teringin nak dengar live.

TheTrooper
Macam aku cakap sebelum ni,memang aku dah bosan dengar lagu 'The Trooper' ni.aku skip terus.dah macam lagu 'hisapbella' dah lagu ni mesti ada setiap kali live.

Powerslave
Ok yang ni aku tak skip.lagu ni memang best.memang kena la tema dia Mayan jumpa Firaun..haha..Firaun taknak mati tapi kaum Mayan atau Necropolis dah cakap tak semua yang hidup kekal abadi..hehe




Ok kita pergi CD yang lagi satu.

CD2

The Great Unknown
Macam aku cakap sebelum ni,lagu ni best tapi vokal Bruce macam di paksa terseksa.yelah mungkin faktor umurkan.Bruce pun umur dah berapa,lagi pun baru baik dari kanser.walaupun vokal dia macam tu tak mencacatkan seluruh lagu kira band members dapat cover la dengan muzik yang power.

The Book Of Souls
Lagu pasal sejarah kaum Mayan.lagu dan lirik dia best la.macam baca buku ceritakan.bunyi akustik yang clear dan solo yang best.kalau The Book Of Souls ni di jadikan concept album macam Operation Mindcrime mesti best.

Fear Of The Dark
Macam lagu hisapbella,lagu ni pun tetap ada kat setiap album live Maiden.yang versi ni aku tak berapa suka,aku suka versi Rock In Rio tu..yang tu terbaik

Iron Maiden
Bila dengar lagu ni aku teringat kat Paul Di'Anno.heheh..

The Number Of The Beast
Ok terus terang yang ni pun aku dah bosan dengar.hisapbella of the beast.aku skip..haha

Blood Brothers
Aku suka Bruce cakap masa sebelum start lagu ni.kira dia beri kata-kata nasihat la.lagu semangat setiakawan tak kira umur atau bangsa.lagu ni memang tak jemu dengar.suara penonton pun kuat bila part chorus tu.



Wasted Years
Pada aku lagu ni kira macam 'soundtrack of my life'.setiap tahun kita ada kalanya kita terlupa selalu sangat mengejar duniawi.dalam masa setahun tu pun kita tak sentiasa sihat.kadang kita ada sakit jugak kan.lagu yang menarik dan best.

Overall.album live ni tak mengecewakan.kalau dah minat memang best la kan.cuma yang tak bestnya takda keluar versi dvd macam rilisan live IM yang sebelum ni.macam tak complete pulak kali ni.tapi takpalah dah ada cd ni pun kira ok lah.kalau rajin nanti aku tunjuk yang versi piring hitamnya pulak.Up The Irons.

5 comments:

  1. ah~ ini sudah dikira satu tekanan irama!

    ReplyDelete
  2. aku mampu versi jewel case ajer....

    ReplyDelete
  3. spot on apa ko cakap, ni album tak banyak liputan dan fokus. Secara rasmi pun takde video, setakat campur2 tapi fans tetap beli. Iron Maiden ni dah sampai tahap di mana fans mereka akan cakap " TAKE MY MONEY!!"

    ReplyDelete
  4. Hahaha cam lagu hisapbella hahaha.. waaa menarik lah versi ni beli kat mana ni harga keras juga kah..

    ReplyDelete
  5. aku belum beli lagi..smp skrg menghadam album tbos...if eternity should fail sahaja yg bole dihadam,..yg lain fail..hehehe

    ReplyDelete