Friday 21 July 2017

Guns N Roses - Appetite For Destruction LP (1987)

Album pertama dari Guns N Roses yang dah 30 tahun pada hari ini 21 julai



Tahun 1987 kalau kat Malaysia pada ketika itu memang tengah demam rock.banyak album2 rock melayu terbaik pernah di hasilkan seperti album kompilasi Juara Juara Rock,album pertama kumpulan Belantara,album Search Mentari Merah Di Ufuk Timur dan juga beberapa album lain yang aku sendiri lupa.
Album pertama GNR ini juga di terbitkan pada tahun 1987 dengan bajet 370 ribu dolar Amerika.(menurut kata Duff Mckagan dalam buku beliau) walaupun ini album pertama,tetapi lagu2 yang ada dalam album ni semuanya ciptaan anggota GNR sendiri.menurut Duff Mckagan juga,ketika sessi rakaman mereka semua pada ketika menghadapi kesempitan wang.mereka banyak di bantu oleh rakan2 dan teman wanita masing2.


line up klasik GNR




sepatutnya gambar ni yang jadi cover depan tapi kena banned 



Aku kenal album ni pun agak lambat,hanya pada tahun 1991 ketika zaman kegemilangan album Use Your Illusion 1 dan 2.pada mulanya memang susah nak hadam album ni hanya lagu 'Sweet Child o Mine' yang boleh masuk.heheh..tapi bila dah lama2 dengar baru best.boleh di katakan kesemua lagunya pun layan seperti lagu 'Welcome To The Jungle' 'Nightrain' 'Paradise City' (lagu wajib ketika GNR menamatkan persembahan konsert mereka) dan juga 'My Michelle' (lagu ni katanya untuk awek pertama Axl Rose)selain dari lagunya,album ni juga menaikkan nama gitaris mereka iaitu Slash.cara permainan gitar beliau dengan sound yang pelbagai telah menaikkan nama GNR ini sebaris dengan band glam rock yang sezaman dengannya seperti Motley Crue dan Poison.dan Slash juga telah di angkat menjadi gitar hero sehingga ke hari ini.


yang ni sebenarnya versi 180G back in black tapi tak pasti reissuenya tahun bila



lirik.puas hati la kertasnya pun guna kertas yang agak tebal takda la mudah koyak





Walau dah 30 tahun,lagu2nya masih lagi di minati sehingga ke hari ini.kalau anda minat petikan gitar Slash dan Guns N Roses,album ini memang wajar di miliki,antara album yang mengubah sejarah muzik rock dunia.dan album Appetite For Destruction ini tersenarai antara album rock album terbaik sepanjang zaman.

2 comments:

  1. aku masih tak ada versi vinyl...konon nak cari versi cover yang banned tu...tapi masih tak jumpa harga mampu milik...

    ReplyDelete
  2. wah. ni versi lp pulak. berteromber pulak versi cd.

    ReplyDelete