Saturday 18 February 2017

Juara Juara Rock 30 Tahun

Album kompilasi rock melayu yang dah 30 tahun.




Antara album kompilasi terbaik selepas Battle Of The Bands terbitan tahun 1986.ketiga2 album ini di terbitkan pada 1987.memang demam rock melayu/glam rock pada waktu itu.dari album kompilasi inilah terhasilnya band2 rock klasik legend seperti May,Burnmarks,D'Febians,Scandals (band pertama Joe Wings) dan juga Metalian.yang cuma bertahan sehingga ke hari ini cuma May je.
Yang paling aku suka ialah sound album ini.sebab telinga aku dah biasa dengar muzik rock sound analog 80an,jadi takda masalah untuk layan kesemua lagu.dulu pun hanya dengar versi kaset apache yang di beli oleh abang2 aku.sedikit sebanyak ada nostalgia jugak la album ni pada aku.





Antara lagu yang tak jemu dengar seperti 'Peperangan' dari D'Febians,'Kabus' dari Metalian,'Makan Hati Ulam Jantung' dari Burnmarks,'Kuasa' dari Scandals,dan juga lagu2 pada album JJR2 dan JJR3 kesemuanya best belaka.dengan kerja gitar yang kreatif oleh setiap band,menjadikan setiap band dalam kompilasi JJR ni agak unik.

Salah satu album kompilasi rock yang terbaik yang boleh di katakan sebagai khazanah rock melayu.tak rugi kalau ada album ni.

Pernah cerita pasal JJR Kat Sini

8 comments:

  1. kabus dah melekat jadi lagu cover MUP

    ReplyDelete
  2. Samalah, ada nostagia juga sbb dulu abg akupun pasang kaset2 nie, jadi belipun utk mengutip balik apa2 yg tertinggal dulu..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Napa tak update blog bro.syg blog kau menarik tu

      Delete
  3. The best of the best, trilogi rock melayu paling gemilang.

    ReplyDelete
  4. dlu sound analog made in japan.mmg padu dn sedap... skang sound made in china.. tipu dn palsu...

    ReplyDelete