Friday 4 November 2016

Bryan Adams - Reckless Vinyl ( 1984 )

Ini bukan album rock leleh tau.ini memang album rock baik punya.dah berusia 32 tahun..






Tahun 1984 memang tahun kegemilangan muzik rock dan juga new wave (sudah tentunya Duran Duran)antara album modern rock yang popular pada tahun 84 ialah The Smith,Van Halen,Wham!,Bruce Springsteen,Prince (album Purple Rain),sountrack Footloose,dan juga album 'Reckless' dari Bryan Adams ini.sebelum Celine Dion,Bryan Adams lah satu2nya artis dari Canada yang berjaya menembusi pasaran Amerika dengan album ini.majalah Classic Rock pula telah menyenaraikan album ini antara 100 album modern rock terbaik sepanjang zaman dan 'Reckless' berada di tempat yang ke 99.Bryan Adams,selain beliau menjadi penerbit dalam album ini,beliau juga bermain gitar dan kebanyakkan lagu2 adalah ciptaan beliau.boleh di katakan Bryan Adams ni pemain gitar yang hebat juga.



Add caption




Bryan Adams band member


Album ini juga merupakan nostalgia bagi aku.sebabnya pada tahun itu abang aku yang sulung sering kali aku dengar dia pasang kaset Bryan Adams ni di radio kecilnya.lagu yang kerap kali di putarkan ialah lagu 'Heaven'.lagu ini menjadi single no.1 di carta Billboard di Amerika.memang syahdu lagu ni.sampai sekarang aku suka dengar.selain dari lagu yang aku cakap tadi,lagu 'Summer Of '69' lagu gumbira yang popular sehingga kini,lagu duet beliau dengan Tina Turner 'Its Only Love', lagu rancak 'Run To You' pun best,lagu 'Somebody' dan 'One Night Love Affair' pun best.kesemuanya merupakan single hit yang menembusi industri muzik Amerika dan dunia.kalau beli yang 30th anniversary edition yang rilis pada tahun 2014 yang lalu ada dapat cd live Hammersmith Odeon London tahun 1985.









piring side 1



piring side 2



Kadang kadang bila mood nak relax kat rumah biasanya aku akan putar rekod album ini.kalau rasa nak dengar album solo artis rock luar negara,aku cadangkan dengar album Reckless Bryan Adams ini.antara album guitar oriented terbaik sepanjang zaman yang menduduki carta tertinggi Billboard Hot 100.

9 comments:

  1. rock yg sangat radio friendly. dulu2 kalau rasa nak dengar lagu summer of 69 bukak je radio 4.

    ReplyDelete
  2. nak suruh aku buat entri gila format?...hahaha...

    ReplyDelete
  3. Aku kadang2 masuk youtube carik dan tengok macam2 versi live summer 69 dan heaven.

    ReplyDelete
  4. dah lama aku target album kompilasi bryan adams yg gambar tayar tu (SFSG) kat ebay... tapi tak terbeli jugak kahkahkah~

    ReplyDelete
  5. barang baik ni.. pernah jgk sebelum ni member2 rock otai aku cakap pasal bryan adam ni.. dlu pernah la npk bryan adam rambut hairstlyes metal..mmg pujaan gadis2 dia ni..hehe

    ReplyDelete
  6. perghhh....lagu summer of 69 tu. menggamit kenangan silam habis.

    ReplyDelete