Thursday 30 July 2015

Deja Vu

Oleh : Aimi Nordin

Setiap orang pasti pernah melalui pengalaman yang dianggap seperti dejavu. Dejavu adalah keadaan di mana kita merasakan ianya seperti pernah terjadi. Tetapi anda juga tak pasti benarkah ianya pernah terjadi atau hanya bayangan anda sahaja. Pernah tak terfikir apa sebenarnya dejavu ini?

Dejavu – ianya berlaku kepada 60 % - 80 % manusia, tetapi kenapa? Terdapat tiga teori di sebalik keadaan ini.

1.Silap
Otak anda hanya seperti di short cutted. Sesuatu telah berlaku, dan input deria anda terima telah dimuatkan dalam memori yang tidak berkaitan secara tidak sengaja. Dalam erti kata lain, fikiran anda hanyalah sekadar permainan sahaja.

2.Peringatan
Anda mengingati sesuatu yang lain. Objek, bau atau bunyi yang telah menyebabkan memori anda telah disimpan. Itu mewujudkan perasaan lega walaupun anda mempunyai satu pengalaman baru.

3.Fikiran Yang Teratur
Anda mengenali corak. Minda manusia mempunyai keupayaan yang luar biasa untuk melihat dan ingat corak. Cara perabot direka, cara jalan dibuat walaupun corak biasa bersuara boleh mencetuskan rasa dejavu.



Dejavu juga merupakan kecenderungan seseorang otak seseorang untuk mengingat kenangan atau pengalaman yang dirinya sendiri tidak pasti di mana ia dijumpai. Pada asasnya, cara fikiran kita yang memberitahu kita bahawa ada sesuatu di hadapan kita yang kita mahu ingat atau memori cuba mendapatkan semula. Dejavu memang pelik.

p/s : baru je mimpi pasal bangunan atas bukit tu terbakar,so malam tadi heboh pasal memang betul2 terbakar..kira  'Deja Vu' jugak ke?


4 comments:

  1. Deja Vu - Nuzzantara (Batu Batu Perjuangan)

    ReplyDelete
  2. thank you. Interesting ni rupanya ada berbagai2 kaitan ngan deja-vu.
    Aku rasa aku punye deja-vu selalu ialah ""silap""
    hehe

    ReplyDelete