Monday 22 April 2013

The Beatles 1962 - 1966 Double LP (Red Album)


Juga di gelarkan sebagai 'The Red Album' album kompilasi The Beatles dengan lagu2 The Beatles yang pernah popular di era 60an dulu.bahagian kedua untuk kompilasi ni di gelarkan 'Blue Album'.kedua2 kompilasi ni di riliskan serentak pada 2 April 1973.


Versi CD nya yang double disc juga telah di riliskan pada 20 september 1993.pada 4 trek pertama dalam rilisan cd tersebut dalam format bunyi mono,dan trek lainnya dalam format stereo.pada tahun 2010,kedua2 album ni di riliskan kembali dengan di upgrade soundnya..



Gatefold lp.dressing era pada waktu The Beatles tengah hangat seantero dunia.seperti Black Sabbath,The Beatles juga pencetus irama rock n roll dan pengaruhnya sampai ke benua Amerika sehinggalah mereka terkenal di seluruh dunia.maka wujud lah frasa 'British Invasion'.muzik dari British yang telah menakluk dunia seperti punk bawaan Sex Pistols,heavy metal yang di perkenalkan oleh Black Sabbath dan selepas tu irama New Wave Of British Heavy Metal. satu demi satu band2 rock/heavy metal dari British ni menakluk Amerika dan juga dunia.

setlist lp pertama side 1 & 2

lp kedua side 3 & 4

Lagu2 feveret aku, Yellow Submarine, A Hard Days Night, Day Tripper,I Want To Hold Your Hand,Can't Buy Me Love,Yesterday dan From Me To You.




Lirik lagu.memang halus sangat.memang malas nak pegang n tengok..heheh

double lp apple hijau

Original 1973 release: Apple SKBO-3403 (whole and sliced apples on red background)

Second 1976 pressings: Capitol SKBO-3403 (Capitol target logo on back of album cover, red labels with "Capitol" in light red at bottom. There are also copies erroneously pressed with the BLUE labels for the 1967–1970 pressings.)

1978 first red vinyl issue: Capitol SEBX-11842 (Capitol dome logo on back of album cover, large dome logo at top of labels)   (Wikipedia)

11 comments:

  1. Aku rasa rilisan ini merupakan cara yg terbaik utk sesiapa yg baru nak kenal The Beatles utk mengenali lagu2 diorang...aku beli double kaset ni pun tahun 1996 mcm tu, masih in good condition...aku suka kompilasi ni sbb lagu2 yg evergreen dan killer songs!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Betul tu bro..banyak lagu killer evergreen dlm ni

      Delete
  2. bro, ada masa nnti kasik review dia punya player pulak~

    ReplyDelete
    Replies
    1. Player dah jahanam bro,ni tgh usya2 turntable baru lak..heheh

      Delete
  3. betul...sapa nak belajo kenal Beatles memang patut cuba red & blue album ni...

    ReplyDelete
  4. I love this post, especially the packaging photos and infos I am not aware of

    ReplyDelete