Saturday 14 January 2017

Gloomy Sunday

Lama tak buat entri 'flashback saturday'.kali ini kisah pasal lagu misteri/seram pulak..



Lagu Gloomy Sunday ni terkenal sebagai lagu bunuh diri. Setelah mendengar lagu tersebut, sesiapa pun yang mendengarnya akan merasa ingin mengakhiri hidupnya. Ada apa sebenarnya disebalik lagu ini..

Lagu Gloomy Sunday yang tajuk asalnya Szomorú Vasárnap atau dalam bahasa Malaysia, 'Ahad Yang Muram'. Tercipta pada tahun 1933 dan merupakan karya dari seorang komposer dan pemain piano autodidak dari Budapest, Hungaria, bernama Rezső Seress. Lagu ini terkenal sebagai lagu pengiring kematian pada era itu, banyak yang telah menjadi korban bunuh diri kerana seolah-olah terpukau setelah mendengar lagu tersebut. Rezső Seress sang penciptanya juga meninggal akibat bunuh diri pada tahun 1968.

Rezső Seress diceritakan bunuh diri pada tahun 1968 di hari minggu(Ahad) dengan terjun keluar tingkap apartment tempat tinggalnya. Dikatakan, Rezső Seress bunuh diri kerana menyedari bahawa setelah 'Gloomy Sunday' meletup menjadi hit di pelbagai negara, dia berfikir bahwa dia tidak akan pernah lagi mampu untuk mencipta musik hit seperti itu untuk yang kedua kalinya. Makanya, dia berniat untuk mengakhiri hidupnya. Apakah ada alasan lain dibalik kematiannya?. Tak siapa tahu?
Lagu ini telah diterjemahkan kedalam beberapa bahasa seperti Bahasa English, Perancis, Finland, dan Sepanyol, dan telah di release dalam 7 versi oleh 56 penyanyi yang berbeza termasuk diantaranya versi Heather Nova, Bjork, Ray Charles, Sarah Brightman dan Sinead O’Connor, versi Billie Holliday-lah yang membuat lagu ini sangat terkenal dan pada akhirnya menjadi versi standard interpretasi Gloomy Sunday,

Di tahun 1997, Billy Mackenzie penyanyi yang merakam lagu Gloomy Sunday di tahun 1982 juga mati bunuh diri dekat rumah ayahnya.
Bahkan, katanya apabila lagu Gloomy Sunday ini dimainkan tanpa lirik (suara penyanyi) atau hanya berupa instrumental saja maka pendengarnya akan tertidur nyenyak dan mengalami mimpi buruk yang kelihatan nyata sekali.
Di negara asalnya sendiri, Hungaria, lagu ini dilarang keras untuk dimainkan kerana terlalu ramai yang telah membunuh diri selepas mendengar lagu tersebut di negara itu.
Lagu Gloomy Sunday sendiri hilang dari peredaran masa dan telah dilupakan, semenjak adanya perang dunia kedua di tahun 1930-an, lagu ini dimusnahkan, dan versi aslinya sudah tidak ada lagi, disebabkan banyak yang telah menjadi korban dari lagu ini. Dalam siaran Radio BBC lagu tersebut dilarang keras untuk diudarakan.

p/s : lagu paling 'black metal' dari black metal.heheh..

Sumber : cilok kat google

6 comments:

  1. Post paling dahsyat la so far ini tahun. Thorbaik.

    ReplyDelete
  2. ada terbaca pasal lagu ni... dan pernah dengar... walaupun dalam bahasa dia... meremang gak bila dengar

    ReplyDelete
  3. gila betul kah ni, kejap aku nak dgr kat utube, ada ke lagu ni jajaja

    ReplyDelete
  4. ahahaha i bet korang memang tak beli majalah GEMPAK nie ehehehe.. penghayatan depa yg bunuh diri tue yg sangat tinggi kot.. jadi factor.. aku ingat da brp kali aku pulun Bjork nyer version..

    ReplyDelete
  5. band Ghoul ada cover lagu "Gloomy Sunday" dalam ep split mereka dengan Brody's Militia huhuhu!!!

    ReplyDelete