Friday 25 November 2016

Sejarah Rohingya




LATARBELAKANG SEJARAH ROHINGYA, PERANAN DAN KOMITMEN MALAYSIA

Ramai org forward kisah Rohingya kemudian menekan dan menyalahkan kerajaan Malaysia dan Indonesia kerana kurang membantu dan tidak memberi tekanan kpd Mynmar. Sebelum itu, mari baca sedikit ringkasan saya.

Namun, tidak ramai tahu bahawa sejarah kesengsaraan Rohingya bermula beratus tahun dahulu.
Kisah bermula dari pembunuhan ramai2 oleh Raja Arakan ke atas Putera Suja Moghul dan seluruh keluarganya.(1784)
Kemudian, bapa saudara Suja balas dendam dan menawan Chittagong. Wilayah Arakan juga ditawan dan Arakan kehilangan sumber pendapatan drpd lanun dan perhambaan.

Peperangan di antara Mynamar dgn Arakan berlaku 3 kali (1044, 1406 dan 1784). Peperangan 1784 paling terok dimana tentera Mynmar melakukan pembunuhan beramai2 ke atas penduduk Arakan iaitu Org Rohingya(Muslim), Chandra (Hindu) dan Org Rakhine. Semua dimusnahkan termasuk masjid dan kuil.

Org2 Rohingya dan Rakhine terpaksa lari ke Selatan Chittagong (jajahan Inggeris).
Apabila berlaku Perang Burma-British (1824), Burma tewas dan British bawa masuk semula Org Rohingya, Rekhanie dll ke Arakan.

Masuk tahun 1930-1938, penjajah British iktiraf Rohingya sebagai Org India-Muslim.

Pada tahun 1942, bila Jepun menduduki Burma sekali lagi Org Rohingya diusir dan org2 Burma membalas dendam dgn membunuh lebih 100,000 Org Islam Rohingya (peristiwa Karbalai Arakan).

Pada tahun 1948 Burma merdeka, Aung San cuba menyatupadukan rakyat Burma termasuk Org Rohingya, malangnya Aung San dibunuh.
Pd tahun 1960, Mahkamah Agung Burma beri arahan usir orang Rohingya.

Pada tahun 1978, UN beri kad NRC kepada Org Rohingya malangnya pihak berkuasa Burma memusnahkan kad2 itu san menghalau mereka ke Chittagong semula.

Pada tahun 1982, kerajaan Burma membuat keputusan nenek moyang Org Burma yg menetap di Burma sebelum 1826 adalah Org asing. Maka status Org Rohingya adalah Org asing.

Pada tahun 1990-92, sebanyak 268,00 Org Rohingya dihantar pulang ke Bangladesh.
Mereka menetap semula di wilayah Chittagong Hill Tracts yg dikawal tentera Bangladesh.
Hari ini, kerajaan Bangladesh tidak lagi mahu menerima Org Rohingya, kerajaan Burma pula mahu mengusir mereka keluar dari Arakan.

Ulasan:
Sejarah penindasan dan pergolakan Org Rohingya berpunca drpd perebutan kuasa dan wilayah kerana isu2 Kaum dan Agama. Mereka adalah kaum yg tidak ada negara, tidak ada dokumen negara tetapi sejarah membuktikan mereka berasal dari wilayah Bangladesh yang melarikan diri ke Arakan, Burma akibat peperangan.
Negara2 Islam seperti Malaysia dan Indonesia telah melakukan byk usaha diplomatik, malah YAB PM DS Najib telah membangkitkan isu ini di persidangan ASEAN dahulu.
Ianya masih tidak cukup, usaha ini perlu dibuat lagi melalui OIC, EU dan UN untuk menekan kerajaan Mynmar dan Bangladesh supaya menerima kehadiran Org Rohingya sama ada di Chittagong Hills atau di Arakan, Burma.

Al-Azharri Siddiq,
UPM-Ohio University.

5 comments:

  1. Aku harap nasib mereka dibela.

    Bukan aku cakap eh, tapi TIMES magazine front cover dah tunjuk tok sami Myanmar sebagai....
    well that answers the question.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Take heed, apabila orang kafir (Cina ke, Myanmar ke) diberi kuasa, mereka akan pijak dan menindas orang Islam. Yang sami-sami Buddha tahi yang orang putih terhegeh-hegeh suka kata "Oh but Buddhist monks are such peace loving people!"
      What a load of bullshit! Sami Budha tahi yang sedang bunuh orang Islam di Myanmar. Fuck your Buddha! Fuck Buddhist monks!
      Saya sarankan, kita bunuh pekerja Myanmar dan sami Buddha di Malaysia sebagai pembalasan.
      "Payback's a bitch motherfucker!!!" - 'Payback', Slayer.

      Delete
    2. This comment has been removed by the author.

      Delete
  2. THANK info... skg pun tgh hit isu ni kat media sosial. bukan kali pertama dulu pun ada juga, tapi kali ni betul2 ada impaknya, sbb salah satunya pasukan bola tu suruh boikot aduhh tak tahu nak kata apa, semoga org2 rohingya yg tetindas dapat hdp aman damai. hentikan kezaliman... sob sob sob

    ReplyDelete
  3. Selamat malam Rohingya
    Dunia sedang tidur lena
    Kami doakan untuk mu
    Sejahteralah selalu

    ReplyDelete