Monday 21 November 2016

Kriminal - The Untold Story




Antara buku yang aku dah habis baca.memang agak sukar nak habiskan bacaan sesebuah buku sekarang ni,banyak buku aku yang aku beli tapi tak baca2 pun lagi.kadang2 ada antara buku yang aku baca tu lambat nak habis kerana 'font' nya yang agak kecil.(mungkin juga kerana faktor umur kot?..heheh)sebab tu lah sekarang ni kalau nak beli buku aku kena check dulu font nya,kalau kecik sangat memang aku tak beli la walaupun tajuk dan sinopsisnya bagus.







Ok buku ini hasil tulisan atau catatan wartawan senior di Malaysia iaitu saudara Syaril A.Kadir.selain kisah2 yang pernah beliau lalui sepanjang menjadi wartawan jenayah,ada juga kisah2 jenayah terkenal atau jenayah yang berprofil tinggi yang beliau kongsikan dalam buku ini.antaranya seperti jenayah rompakan,dadah,pergaduhan,kes pembunuhan Norita Samsuddin,sejarah penjenayah terkenal iaitu Botak Chin dan juga ada kisah pengajaran dari penjara.






Memang agak menarik juga untuk di baca,walaupun banyak kisah berkaitan jenayah,pada masa yang sama buku ini memberi pengajaran dan juga buat kita terfikir kenapa manusia2 ini sanggup melakukan jenayah?sehingga kini zaman yang semakin maju dan makin moden,jenayah semakin menjadi2 tidak mengira mangsa dari sekecil2 anak sehinggalah ke warga emas.tahap kehidupan yang semakin tinggi juga antara faktor yang menyebabkan mereka2 ini melakukan jenayah.











Antara buku kisah jenayah dengan bacaan yang agak santai dan mudah di fahami,boleh dapatkan buku ini di MPH.kesimpulannya ialah,jangan sesekali melakukan jenayah,tidak kira sama ada jenayah kecil atau yang besar,jenayah ini salah satu jalan untuk menuju kepada kesengasaraan hidup dan masa depan.

6 comments:

  1. Best best ye? Aku suka baca pasal Botak Chin nye arrest dan cammana dia nye stories dalam Jel Pudu. Takboleh imagine suasana zaman tu di sekitaran Pudu Jel

    ReplyDelete
  2. nak kena cari. aku nak masuk dalam minda-minda serial killer nih. argh! meleleh... meleleh...

    ReplyDelete