Thursday 30 June 2016

Membedah P.Ramlee





Baru je habis baca..buku ini hasil tulisan Daniyal Kadir dan di terbitkan oleh Dubook Press.buku ini bukanlah buku biografi P.Ramlee,tetapi ulasan dan pandangan penulis ini tentang filem2 P.Ramlee yang agak popular ketika zaman kegemilangan Jalan Ampas sehingga ke Merdeka Studio.






Pada mulanya aku ingatkan ini adalah biografi Tan Sri P.Ramlee.tetapi bukan.tapi sebab dah beli aku baca jugak la,,heheh..penulis buku ini mengupas setiap mesej yang di sampaikan dalam filem2 arahan dan lakonan P.Ramlee antaranya seperti filem 'Penarek Becha','Antara Dua Darjat' 'Bujang Lapok' 'Ibu Mertuaku' dan beberapa lagi filem yang lain.ramai yang tahu setiap filem arahan P.Ramlee memang ada maksud yang tersirat dan tersurat.sebagai contoh,babak dalam filem 'Seniman Bujang Lapok' antara Sudin dan pengawal keselamatan singh tu."nama saja orang melayu,tapi adab pun tak tau" itu antara dialog yang di ucapkan oleh pengawal keselamatan tersebut.


interview dengan P.Ramlee

Terus terang,buku ni pada aku takda la menarik sangat,sebabnya sebagai penggemar filem2 P.Ramlee memang dah tau setiap mesej,sindiran halus dalam dialog dan lakonan filem arahan beliau memang kita dah tau.
Harap ada pihak yang boleh menerbitkan biografi biduanita lagenda Saloma pulak.kalau ada memang terbaik la..


10 comments:

  1. Teringin juga nak baca kisah buku ini, andai berkesempatan.. Itu hari ada jumpa masa kat pesta buku serdang, Tapi tak tergerak hati pulak nak beli.. Last last anak pompuan Aku suruh beli buku Ana Muslim.. Hehe
    Layan jer la kehendak dia, anak Baru nak membesar la katakan.. Gitu

    ReplyDelete
  2. Teringin juga nak baca kisah buku ini, andai berkesempatan.. Itu hari ada jumpa masa kat pesta buku serdang, Tapi tak tergerak hati pulak nak beli.. Last last anak pompuan Aku suruh beli buku Ana Muslim.. Hehe
    Layan jer la kehendak dia, anak Baru nak membesar la katakan.. Gitu

    ReplyDelete
  3. lagi sedih kalau tengok dokumentari p.ramlee yg kat history channel tu, djaman2 kejatuhan beliau, banyak cerita yg selama ni kita tak pernah tau...

    ReplyDelete
  4. lejen yang tiada galang ganti.. buku ni kira di merungkai lah kan ayat2 dlm filem p ramle. tajuk buku tu pancingan saja.

    ReplyDelete
  5. Oo...aku pun ingat ni buku biography...

    ReplyDelete
  6. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  7. tahun 70an zaman yg kelam bg p ramlee.. trend muzik dn pilem mase tu dh lain.. dn mase tu EMI buang p ramlee katanye lagu2 p ramlee dh ketinggalan zaman..

    ReplyDelete
  8. sayu nampak cover depan buku ni..

    ReplyDelete
  9. klu bio mmg aku angkat hari tu...setelah belek2 mmg rasa xnk beli..terus letak blk buku tu

    ReplyDelete
  10. Kalau nak tulis truthful biograaphy, aku rasa susah pasal akan turut serta aib nya. Dorang hidup tak sama ngan zaman kita yang lebih berilmu, dan lebih berahsia apa yang negatif dalam hidup kita.
    zaman 50,60,70an hidup yang prektiskan negatif diketqhui umum, takde sembunyik,
    so kalau nak buat buku yang tulis kebaikan je boleh, tapi real exact lifestyle semua, no way..
    Yusnor ef, is p ramlee buddy in Singapore.
    his story is i think as accurate as possible but i am sure dia tak cerita semua...
    dia cerita yang pasal hirup sop la apa la..
    aanyway, the front photo of this book is a sad photo. One of the last of his life

    ReplyDelete