Tuesday 4 November 2014

Ahmad Nawab s/t Vinyl (1978)

Aku pernah cerita pasal Ahmad Nawab ni dulu KAT SINI


The living legend.
Rekod ni sebenarnya pernah arwah ayah aku beli dulu.masa tu pun aku kecik lagi,tanda harga pada era tersebut,(penghujung 70an dan awal 80an) baru 8 ringgit je harga lp ni.terjumpa secara tak sengaja kat Amcorp,aku terus beli.sebab teringatkan arwah ayah aku penah beli dulu..
Ahmad Nawab merupakan salah seorang pemuzik dan komposer hebat yang terkenal pada tahun 70an dan 80an dulu.tiupan saxophone beliau la yang selalu  di dengar masa aku kecik dulu.tak kira la kat radio ke atau kat kedai2 yang jual piring hitam dulu.(sebab dulu masa kecik aku selalu ikut arwah bapak aku pegi beli rekod2 kegemaran beliau..sayangnya kesemua rekod tu hilang masa pindah rumah dan banjir)




setlist


Album ini adalah album intrumental Ahmad Nawab.senarai lagu2nya ialah lagu yang pernah beliau cipta dan popular yang pernah di nyanyikan oleh penyanyi2 popular pada era 70an dan 80an dahulu seperti lagu 'Kasih' nyanyian Boery Marantika/Sudirman,'Bunga Tanjong' nyanyian Allahyarham Datuk Sharifah Aini,'Gelora' nyanyian Tan Sri P.Ramlee,'Rindumu Rinduku' nyanyian Boery Marantika,dan satu lagu cover 'O! Kekasih Ku' lagu asal 'Wishing On a Star nyanyian Rose Royce.juga pernah di nyanyikan dalam versi melayu oleh Khatijah Ibrahim.lagu intrumental 'Aries' pun ada dalam ni.

barisan pemuzik otai yang hebat


piring hitam manis


Lagu2nya best.vokalnya di gantikan dengan tiupan saxophone Ahmad Nawab.rekod ni aku suka putar waktu malam.pasal stail muziknya yang smooth dan relax memang sesuai bila di dengar di malam hari..(takkan malam2 aku nak putar rekod King Diamond,tak pasal2 KDN datang serbu cakap aku anjurkan pehimpunan black metal pulak)
Apa pun,memang aku bernasib baik dapat balik piring hitam ni semula,dapat la aku dengar balik lagu2 yang jadi kegemaran arwah ayah aku dulu..

8 comments:

  1. Zaman2 awal 80an...layan radio malaysia...sebelum berita,,,sebelum azan...sebelum dj abis bertugas...tukar shif...waktu2 senja...konpem dorang bukak lagu2 tiupan saxophone Ahmad Nawab....memang nostalgia la kalau dengar...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kan..dulu2 radio memang sopan santun je..bkn mcm sekarang.propa je lebih

      Delete
  2. mcm tak sah kalau tak sebut king diamond dalam entri ni eh?

    dgr2 byk bunyi saxofon dlm filem2 p ramlee dulu tiupan ahmad nawab, betul ke tak?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Betul..kalo filem2 p.ramlee zaman merdeka studio mmg banyak lagu Ahmad jawab je

      Delete
  3. Replies
    1. Tu harga tahun 80an bro..haritu beli 80 ringgit

      Delete
  4. Termenung kejap lepas aku baca post ni.
    Tersentuh hati aku.

    ReplyDelete