Tuesday 18 March 2014

Metallica - The Lords Of Summer

Tadi tengah layan FB tetiba boleh tenampak page Loudwire cerita pasal lagu terbaru Metallica yang pertama kali nya di mainkan live kat Bogota Colombia pada Ahad lepas (16 Mac)






Selain Loudwire,page Metal Hammer dan Metal Injection juga menceritakan hal yang sama.kesemuanya memberikan komen yang positif tentang lagu baru Metallica ni.ada yang mengatakan lagu ni soundnya seperti old school Metallica.
Pada aku,setelah mendengarnya sekali,hmm..ok boleh tahan best.memang ada elemen old school thrash sikit..oh..solo gitar Kirk Hammett kali ini memang sedap di dengar.ada kelainan sikit dalam solo lagu ni.riff dari gitar Hetfield juga kedengaran agak 'berat' sikit dari biasa.kangkangan Rob juga kurang luas dari biasa,dan ketukan drum pakcik Ulrich?alahai..nak cakap pun,bagi je lah markah sikit.nanti marah pulak peminat Metallica kalau baca entri ni..heheh..
Metallica memulakan tour 'By Request' mereka di Bogota Colombia. antara setlist yang di mainkan pada malam tu ialah :

01. ‘Blackened’
02. ‘Master of Puppets’
03. ‘Welcome Home (Sanitarium)’
04. ‘Fuel’
05. ‘The Unforgiven’
06. ‘The Lords of Summer’ (New Song)
07. ‘…And Justice For All’
08. ‘Sad But True’
09. ‘Fade To Black’
10. ‘Orion’
11. ‘One’
12. ‘For Whom The Bell Tolls’
13. ‘Battery’
14. ‘Nothing Else Matters’
15. ‘Enter Sandman’
Encore:
16. ‘Creeping Death’
17. ‘Ride the Lightning’
18. ‘Seek & Destroy’


Apa pun,di harapkan album terbaru Metallica nanti biarlah di penuhi dengan elemen old school thrash macam album2 terawal dulu.kalau boleh lagi bagus sikit dari Death Magnetic pun ok..apa2 hal layan dulu lagu kat atas tu,apa pendapat peminat metal sekelian?

6 comments:

  1. hujung tahun ni ada la tu... koman2 awal tahun depan

    ReplyDelete
  2. apasal by request lagu sama cam biasa.
    Kalau ramai2 mintak frayed end of sanity ke, trapped under ice ke, dyers eve ke, bleeding me ke, jump in the fire ke, four horsemen ke,

    kalau aku la.

    Lord of the summer ok la, tapi AKU PENAT LA DENGAR.

    ReplyDelete
  3. kata Lars tak konpem pun lagu ni dah final...silap2 tak masuk pun kat album baru...

    ReplyDelete
  4. lagu nih kiranya a good start la utk proses penulisan dan rakaman album baru diorang. kalo start ni dh byk positif feedback harap harap end result dia lagi bagus .

    abg deaf: Rasanya " Frayed end of sanity " akan dimainkan di Helsinki, Finland.

    ReplyDelete
  5. Bagi aku,diorang dah start kembali ke asas muzik mereka yg dahulu.2 thumbs up for that! Still ada bau2 Death Magnetic tapi at least mereka sudah kembali heavy dan laju (kelajuan ikut usia la hehehe)

    ReplyDelete