Sunday 2 March 2014

Catuan Air



Bermula pada bulan Mac ini,penggunaa air di seluruh Kuala Lumpur dan Selangor akan di catu pengunaannya.berikutan dengan keadaan musim kemarau dan cuaca panas yang melanda seluruh negara,menyebabkan empangan air di Selangor yang hampir mengalami kekeringan air.
Catuan air pada bulan Mac ni menggunakan konsep bergilir gilir.dua hari ada air,dan dua hari tiada air.

Untuk kawan2 yang tinggal di sekitar kl dan Selangor,di harap banyak kan bersabar.simpan air dan jimatkan air secukupnya.bersyukurlah kerana bekalan air tidak di hentikan dengan serta merta.dengan konsep bergilir seperti begini,amat mudah untuk kita mengguna,menyimpan dan jimat air yang secukupnya..
Nampaknya dua hari sekali la aku basuh baju lepas ni..heheh..ingat,elakkan pembaziran air.

Untuk info pasal catuan air boleh tengok kat sini :
http://www.sinarharian.com.my/semasa/senarai-kawasan-catuan-air-peringkat-kedua-1.255650


6 comments:

  1. sabar je la... rumah aku pun kono jugak ni!!! tapi hari ni ujan lebat, alhamdulillah!

    ReplyDelete
  2. harap kejap aje tu.. dah start hujan dah ni

    ReplyDelete
  3. Kami di Sarawak ni masih lagi ok cuma hujan tu agak kurang sikit la...belum tahap kemaraua

    ReplyDelete
  4. seriously aku harap jangka panjang teknologi makin mudah untuk satu dunia apply Desalination dan recycled Newater.
    Kalau tak aku rasa perang dunia ketiga ialah perebutan air.

    ReplyDelete
  5. KL dari dulu pun masaalah air tak selesai...setiap kali kemarau memang takder air....dulu masa aku duk KL dlm tahun 97...98 pun kena jugak...lagi teruk...bukan takat catu...langsung takder air...mimum/masak pun beli mineral water...mandi pulak kat opis...

    ReplyDelete
  6. memang kesian juga ngan mereka2 yang terlibat ni...
    aku bersyukur juga kat area aku tinggal ni (klang) masih ok saja airnya..
    kat masjid2 siap ada solat sunat minta hujan trun.. semoga kita dapat hujan yang mencukupi..

    ReplyDelete