Sunday 27 October 2013

Wanita Dan Lagu

The Archies sugar sugar
Wanita sememangnya di jadikan tuhan mempunyai sifat2 yang unik.mereka mempunyai sifat penyayang,manja,suka di manjakan,jiwa mereka mudah tersentuh,cantik,berbudi pekerti mulia,kadang kala sifat mereka agak sukar di fahami,seorang wanita/ibu boleh menjaga dan berkorban demi untuk 10 orang anak,dan kadang kala juga ada antara wanita2 ni "bermulut puaka"(salah satu sifat unik mereka juga tu)..heheh..kita juga (lelaki)telah di ajar untuk menghormati wanita,walaupun ada yang mengatakan mereka ni kaum yang lemah,nama mereka kerap kali di puja oleh kesemua lelaki di dunia ini. kerana keunikkan mereka juga lah nama wanita2 ini di abadikan di dalam setiap lagu2 ciptaan kaum lelaki..
Lagu2 yang memuja nama2 wanita  memang dah ada sejak dahulu lagi,seiring dengan teknologi muzik yang pelbagai genre,lagu2 yang memuji2 wanita ni ada dalam setiap genre lagu tak kira samada ianya pop,rock,r&b malah dalam dunia muzik irama berat heavy metal pun ada juga lagu yang memuji wanita2 ini..

Ini sebahagian dari lagu yang memuja dan memuji wanita2 dari pelbagai jenis genre muzik..

1.The Art Company - Susanna

Rasanya ramai yang tau lagu ni kan?'one hit wonder' yang pernah meletup pada tahun 1983 dulu.sebenarnya nama band pop dari Denmark ni ialah VOF de Kunst,bila lagu Susanna hit di seluruh dunia,mereka menukarkan nama band mereka menjadi 'The Art Company'.lagu ini juga masih menjadi pilihan pendengar dan juga pernah di jadikan lagu latar untuk beberapa filem.

2.Jamal Abdillah - Azura

Lagu ni?tak payah nak cerita panjang la eh..ramai pun tau,dan sesiapa yang bernama Azura memang bertuah la lagu ni pun menjadi hit sepanjang zaman kat Malaysia ni..apa yang masih aku ingat ketika lagu dan filem ni tengah hangat,ramai remaja2 pada masa tu semua nak jadi 'zack' dengan motor scrambler old skool,jaket kulit,tukar nickname dari nama dollah pun jadi 'zack' jugak..heheh..

3.Europe - Carrie

Sapa yang taktau lagu power ballad ni kan..selain dari lagu 'The Final Countdown' band Europe juga pernah hit dengan lagu 'Carrie' ni..lagu yang pernah hit pada tahun 1987 dan terus menjadi lagu evergreen dalam senarai lagu2 power ballad glam rock sepanjang zaman.

4.Mercyful Fate - Melissa

Memang lagu ni tak berapa popular,tapi di ketahui oleh golongan mat2 metal kental,pakcik KD (kris dayanti King Diamond) ni pun suka buat lagu yang memuja wanita,album solo King Diamond pada tahun 1987 pun menggunakan tajuk wanita bernama Abigail.aku suka intro gitar dan solo gitar Michael Denner pada awal lagu ni (sila abaikan lirik lagu ni)pakcik KD cakap,microphone stand beliau yang berbentuk tulang selalu di gunakan ketika tour tu sebenarnya ialah tulang Melissa?siapa Melissa?

5.Iron Maiden - Charlotte The Harlot

Heheh..pasal lagu ni aku suka,aku letak jugak la dalam entri ni.kalau peminat tegar IM dah tentu tau lagu ni pasal apa kan..fans Maiden menggelarkan lagu ni "The Charlotte Saga" 4 lagu dalam Charlotte saga ni ialah Charlotte The Harlot,22 Acacia Avenue,Hooks In You dan From Here To Eternity.kalau sapa2 pernah main game Ed Hunter masa first level Eddie pegi Acacia Avenue,boleh nampak Charlotte ni kat tepi tingkap dalam game tu.antara lagu Maiden yang best selain Women In Uniform yang memuji wanita..


Ni jelah antara lagu memuji wanita yang terbest sepanjang zaman..(pada aku lah)kalau ada sesiapa tau lagu apa lagi yang best pasal wanita,boleh tinggalkan komen kat bawah tu..


8 comments:

  1. Gadis Melayu

    Siapa bilang gadis Melayu
    tak menawan
    Tak menarik hati tiada memikat

    Kalaulah memang
    tak mungkin aku tertarik
    Kalaulah sungguh
    tak mungkin aku kan jatuh

    Aduhai…
    Lemah lembut gayanya
    Serta manis senyumnya
    Hitam pekat rambutnya
    Ayu anggun si dia

    Di antara gadis-gadis seluruh dunia
    Tiada yang sehalus mulus oh
    setulus dia

    Budi bahasanya
    Pandangan matanya
    Sentuhan jiwanya membuatku terlena

    ReplyDelete
  2. Wow dah lama x dgr lagu Suzana dari Art Company tu...teringat zaman masa budak2 dulu....beat reggae dia memang berhantu la hahaha....

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kalau masih ingat,ada filem indon lakonan pelakon legend mendiang suzana ada belakon dlm filem dengan tajuk yg sama..tapi filem tu berunsur xxx..lagu suzana ni ada dlm filem tu

      Delete
  3. Zaileha!!! Penggoda setiap jejaka

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hahah..lagu band rockers memang best gak tu

      Delete
  4. banyak beb lagu pasal pompuan ni...kalau yang terlintas kat kepala aku sekarang dan yang aku minat...Beth - Kiss, Amanda - Boston, Sara - Starship dan lagu yang jadi inspirasi kepada Rozana - Search iaitu Angie - Rolling Stones....kalau melayu selain Rozana teringat pulak Amanda Kasihku - Massa...tapi kalau lagu cerita pasal pompuan yang rock melayu mungkin aku suka Srikandi Disisi - Belantara....

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tu lah..memang banyak sampai aku tak boleh nak ingat..hhehe..sri kandi di sisi memang best jugak

      Delete