Monday 24 October 2016

Sweet Charity Reissue

Dah lengkap album Sweet Charity aku..


cd sweet charity 88' je aku lupa letak



Aku kenal Sweet Charity melalui arwah ayah aku.beliau kerap memutarkan piring hitam album 'Pelarian' ketika pulang dari kerja atau ketika di hari cuti.Sweet Charity merupakan ikon rock melayu dari Singapura yang menjadi sumber inspirasi banyak band2 rock Malaysia pada era 80an.media Singapura dan Malaysia menggelarkan kumpulan ini sebagai 'Deep Purple' Singapura.pada aku muzik Sweet Charity lebih kuat pengaruh Led Zeppelin dan Uriah Heep tetapi dengan beridentitikan rock melayu.ketika zaman rock kangkang berada di puncak pada tahun 80an.

Kebanyakkan kumpulan2 rock melayu yang baru di tubuhkan memainkan lagu2 cover dari Sweet Charity seperti 'Batu','Penunggu','Zakiah','Terharu' dan beberapa lagu yang kerap di mainkan ketika pertandingan untuk mencari bakat baru dalam kumpulan rock.(bukan macam event sampah tu yang undi guna sms.muka lawa tapi walau suara ke laut pun dapat undi paling tinggi dia la juara)
Line up Sweet Charity memang ramai sebab kumpulan ni di tubuhkan pada penghujung 60an.lama betul tu.tapi line up klasik Sweet Charity paling aku suka ialah Ramli Sarip,Rosli Mohalim,(gitar hero legend ni) Sarwanie Ahmad,Syed Hassan Al-Attas dan Ahmad Jaafar.







Ok,album reissue yang terakhir di keluarkan minggu lalu ialah album 'Berita Gempa' di sertakan sekali dengan kotak ataupun 'boxset' tak boleh di panggil boxset pun sebenarnya..heheh.hanya kotak yang berlipat tapi bila di susun kesemua album Sweet Charity ni nampak menarik.









susunan album berterabur tak ikut tahun di terbitkan







Akhirnya complete dah.tunggu lepas 2-3 tahun boleh jual dengan harga lebih kejam dari kapitalis piring hitam dan kaset.heheh..






12 comments:

  1. terbaik....sy pnya x comple lg..

    ReplyDelete
  2. semenjak menceburi hobi berkonsol... dana2 utk cd reissued terpaksa dibekukan

    ReplyDelete
  3. Ni geng facebook kau je ada atau jual kat kedai kotak tu?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ni ada jual kat kedai.dia selitkan skali ngan cd berita gempa.

      Delete
  4. mengujakan utk dimiliki.. sayangnya bajet banyak lari.. tgk jelah haha

    ReplyDelete
  5. Macam nak beli je bila tengok posting nie, walaupun aku kurang minat SC ni..

    ReplyDelete
  6. psssttt....berapa harga ni sekali pos? hehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. kalau kau borong complete set tu sekali dengan kotak plus wang pos.. adalah dalam lebih kurang RM160.. boleh la kau sambar satu set tu adi herman.

      Delete