Saturday 30 July 2016

Speak Softly,Love





Pernah tonton filem trilogy 'The Godfather'? kalau belum mesti kena tengok.antara filem mafia terbaik sepanjang zaman yang juga menjadi sumber inspirasi bagi pembikin filem di seluruh dunia untuk buat filem yang bertemakan mafia/gengster.bila ada masa lapang,aku akan menonton kembali filem ini.lakonan Marlon Brando sebagai Don Corleone memang terbaik la.

Flashback Saturday minggu ini  ialah nak cerita pasal lagu runut bunyi atau sountrack filem ini yang boleh di katakan popular sepanjang zaman.lagu yang di cipta oleh Larry Kusik dan Nino Rota ini ada dua versi,satu dengan vokal dan versi instrumental.ramai juga artis yang cover lagu ini.pemain gitar Guns n Roses iaitu Slash juga kerap memainkan versi instrumental lagu ini ketika tour Guns N'Roses pada era 90an dulu.peyanyi asal bagi lagu ini ialah Andy Williams.

"Speak Softly, Love" is the theme song for The Godfather (1972), the first film in the Godfather trilogy. Its instrumental version is simply known as "Love Theme from The Godfather". Larry Kusik wrote the lyrics, and Nino Rota wrote the music. Different sets of lyrics for the song were written in French ("Parle plus bas"), Italian ("Parla più piano"), Sicilian ("Brucia la terra"), and Spanish ("Amor háblame dulcemente"). Dalida sings French version "Parle plus bas". Sicilian version is sung by Anthony Corleone (Franc D'Ambrosio) in The Godfather Part III.
-Wikipedia



Lagu asal 'Speak Softly,Love'






Versi Slash Guns N Roses


6 comments:

  1. francais filem2 godfather memang terbaik la bro.. gitu

    ReplyDelete
  2. Sedap ye lagu ni. ANDY WILLIAMS ni kira top hits ye zaman tu.
    godfather, aku minat tiga2. Tengok berulang pun takpe. Kalau free, siap masuk youtube tengok scene2 aku minat.
    sampai nak hafal skrip adegan2 tu.

    ReplyDelete
  3. Walaupun banyak kali dah tengok dan antara filem kegemaran...tapi tak pernah pulak ambik tau pasal soundtracknya...ni baru tau...haha

    ReplyDelete
  4. Theme song yang menangkap.. Baru ni tengok series 11.22.63, watak James Franco guna kisah Godfather untuk cerita latar belakang dia kat awek cikgu sekolah yang dia minat.. Kononnya dia under witness protection FBI untuk satu kes mafia, Michael bunuh Fredo..

    ReplyDelete
  5. No one can beat The Godfather...Indeed!

    ReplyDelete