Monday 14 March 2016

Belantara - Srikandi Di Sisi (1988) Reissue 2016

Antara album yang di nanti untuk rilisan semula dalam format cd setelah 28 tahun..





Macam aku cakap sebelum ni,era emas scene rock Malaysia bermula pada tahun 1986 sehingga tahun 1988.dalam banyak2 band rock yang muncul bagai cendawan pada waktu itu,ada satu band yang betul2 melawan arus perdana pada ketika itu.mereka tidak menggunakan khidmat M.Nasir sebagai penerbit atau pun lagu.(kita semua tahu yang band rock yang ingin merakamkan album mesti nak lagu M.Nasir atau pun mahu M.Nasir jadi penerbit)kesemua lagu2 dalam album ni adalah hasil ciptaan mereka sendiri,stail muzik mereka juga lain dari yang lain pada ketika itu,lebih kepada progresif rock ala Queensryche.dan mereka adalah Belantara.




Album kedua mereka juga lebih matang stail muziknya.aku mengenali Belantara juga melalui album Srikandi Di Sisi ini,bukanlah dari album pertama mereka.oleh kerana ini adalah album kegemaran aku pada tahun 1988,(bersama2 dengan album Queensryche 'Operation Mindcrime')aku cuba cerita satu persatu,tapi aku ni bukanlah pandai mereview sangat,kalau salah maafkan la..terus putar cd ke lagu pertama :

1.Amaran!!! (instrumental)
Tengok pada tajuk pun dah tau kan.intro pertama memang betul2 Belantara memberi amaran tentang muzik yang bakal persembahkan,siap dengan sound effect bagai memang terbaik la.aura panik tentang amaran yang bakal terjadi menjadikan lagu ini unik.

2.Perintah Berkurung
Dari instrumental tadi terus bersambung pada lagu fast ala Queensryche.lagu yang mengisahkan tentang pengganas komunis yang bermaharajalela di Perak.(ironinya komunis menyerah dan menandatangani memorandum pada tahun 1989)bila layan lagu ni terasa juga aura 'perintah berkurung' tu,suasana yang huru hara,takut,marah,benci semua ada.jeritan Zaid 'di mana panglimaku,aku perlukan pertolongan mu,tak sanggup diri ini menjadi mangsamu' membuatkan pendengarnya terasa seperti berada di tempat kejadian.lagu ni memang best.

3.Srikandi Di Sisi
Lagu slow rock yang memuji 'chenta hati' heheh..tapi slownya bukan lah meleweh jiwang2 macam kebanyakkan lagu2 sekarang ni.lagu yang mengisahkan cinta hati kesayangan yang di anggap seperti srikandi.

4.Panglima Angkasa
Lagu berentak moderate,lagu yang berunsurkan patriotik di tujukan kepada tentera udara di raja malaysia.gitar solo nya menarik,simple je.

5.Pelangi Dan Nafiri
Lagu yang mulanya slow rock dan agak rancak pada pertengahannya.lagu ini pun best dan liriknya pun menarik,lagu yang berunsur ketuhanan dan kerohanian.penggunaan keyboard juga menjadikannya makin menarik di dengar.

6.Hadiah HariJadi
Lagu berentak mid tempo,tetapi tidak meleweh.lagu ni memang lagu sedih,mengisahkan seorang jejaka yang telah di tinggalkan kekasihnya betul2 pada hari lahir beliau.walaupun mid tempo dan nyanyian tidak mengikut tune,lagu ni best.jeritan vokal dengan nada kecewa menjadikan semakin best lagu ni.

7.Menari DI Dalam Hujan
Lagu kegemaran aku.kira ni lagu gumbira la.kalau waktu hujan dengar lagu ni memang kena sangat.lagu ini juga pernah muncul dalam rancangan Muzik Muzik tv3 dulu

8.Bunga Matahari
Lagu pasal bunga matahari.heheh..lagu ni lirik dia simple je tapi menarik.kalau nak tau kena dengar sendiri..heheh

9.Biar Rindu
Yang ni best.berentak fast,tapi lagu dan lirik nya agak jiwang2..hehe.lagu kira pujuk awek la pasal nak kena berjauhan dalam masa yang agak lama.solo lagu ni pun best.syok di dengar.

10.Cobaan Bukan Satu
Lagu ni memang slow,pasal lagu memujukkan,aku skip lagu ni,tak berapa nak layan sangat..heheh






11.Mutiara
Juga lagu kegemaran,intronya slow dan kemudiannya fast.stail lagu nya juga seperti Dream Theater.memang menarik walau pun bunyinya hanya dari rakaman analog.memanng best lagu ni.

12.Cempaka (instrumental)
Lagu berentak slow yang hanya di main kan dengan gitar akustik.kira ini penutup lagu dalam album ni lah.




Overall,album ini antara album rock terbaik dari Belantara yang di terbitkan pada tahun 1988 dulu.kalau rasa nak layan progresif rock versi Belantara,boleh di mulakan dengan album ini dulu.

Terbaikkk


5 comments:

  1. Terbaiklah ulasan ni. Buat cam gini selalu tuan tanah xyruszone.blogspot. k, jumpa kat kedai keset boleh beli cd ni nanti. Haha3

    ReplyDelete
  2. hahahaha... nak komen parodi, tapi tak ada idea :)

    ReplyDelete
  3. Aku ada rakam muzik2 TV3 lagu Srikandi Di Sisi dan Menari Di Dalam Hujan tu...tape vhs nya pun rasa2 macam masih simpan...tapi tak tahu la boleh pakai lagi ke tidak...dah berkulat...nak try pun takder player...

    ReplyDelete
  4. Saya generasi yg masih bayi ketika album ini rilis meminati band ini.. anda yg kat luar bagaimana? mari coba dengarkan album ini.. hehe

    ReplyDelete