Wednesday 23 August 2017

May - Penaklukan (1997)

Yang dah genap 20 tahun pada 2017 ni..



Masa album ni keluar pada tahun 1997 dulu,aku memang tak ambik peduli langsung sebabnya kerana lagu 'Jemu'.pada ketika itu aku fikir kalau beli kaset dia takut terkena macam Metallica (album Load/Reload) dan kebanyakan kumpulan rock pada ketika itu baik dalam atau luar negara semuanya dah berubah,termasuklah Sepultura yang dah jadi Nu-Metal.tetapi bila album ni di pasarkan semula aku pun tanpa fikir panjang belilah juga.





Untuk album ini tiada lagi Yantzen yang jadi vokalis seperti dua album May yang sebelum ini.di gantikan dengan Oney bekas penyanyi kumpulan Lipan Bara.bila mendengar kembali album ini selepas 20 tahun,ternyata sangkaan aku meleset.kita tolak tepi lagu 'Jemu' tu,lagu2 lain dalam album ni sebenarnya best.lagu2 heavynya masih lagi beridentitikan May.dengan segala kerja rakaman semua di lakukan di Synchrosound Studio yang di katakan paling canggih pada ketika itu.



packagingnya sama seperti tahun 1997.tiada yang di ubah atau di tambah.cuma liriknya agak kabur







Antara lagu hard/heavy yang best dalam album ni ialah 'Nafsu Puaka','Membujur Lalu Melintang Patah'(bunyi gitar dia yang berat tu aku suka) 'Taklukan','Penunggang Qada & Qadar' (intro riff dia ala rock 80an aku suka)dan 'Roda Dunia' (ada tempias Iron Maiden sikit) dan satu lagu mid tempo yang tak meleweh macam 'Jemu' iaitu lagu 'Penanti' ok la boleh tahan sebab tak melewehkan.heheh..

Lagu2 heavy kebanyakkannya di cipta oleh anggota May sendiri memang kena la dengan vokal Oney yang boleh jerit nada tinggi tu.riff dan solo Abu (gitaris)pun menarik banyak berinspirasikan dari gitar hero 80an.kalau takda lagu Jemu pun album ni sebenarnya boleh naik,cuma yelah pasaran Malaysia dan pendengar yang suka sangat lagu jiwang leleh ni kan memang tak boleh buat apa la..tapi pada aku ini sebenarnya album rock yang paling best pada tahun 1997 walaupun pada masa tu scene rock kat Malaysia memang dah terkubur.untuk peminat May kena layan album ni.terbaik!

12 comments:

  1. antara album May yg payah nk dapat dulu..Long Live May!!!

    ReplyDelete
  2. rasanya kalau lirik kabur tu diorang scan balik inlay asal

    ReplyDelete
  3. kalau album ni aku cuma ingat lagu Rock Rapsodi ajer...

    ReplyDelete
  4. album ni aku ada 2 keping cd 1st press punye...beli lbh sbb mungkin bleh jual harga yahudi....sekali rilisan semula keluar saham pun jatuh..
    Lirik kabur tu xkan kabur klu org yg profesional yg scan... apa nk heran klu pihak ketiga yg bikin...

    ReplyDelete
    Replies
    1. woww jutawan menanti la kira ada first press ttuuuuuuu..

      Delete
  5. Kabur kalau senang baca, ok lagilah, sesetengah album, color background dgn color font/huruf tak ngam, kalau 1st presspun tak guna, susah nak baca..contoh macam Wings and Superfriends...

    ReplyDelete
  6. tak sangka dah sampai usia 20 tahun

    ReplyDelete
  7. Penunggang Qada dan Qadar terbaik!

    ReplyDelete
  8. aku ada cd dia.. entah mana, nak rip semua store betul2 nak dengar senang

    ReplyDelete
  9. GNR tu cantik ye LP dan aku suka article Mircrosleep tu. Mula2 aku ingat ko tulis article tu. kau ke yang nama kat bawah tu tulis? Dahsyat

    ReplyDelete
    Replies
    1. Taklah tu aku copy kt blog org.tu nama tuan punya yg tulis

      Delete